Indholdsfortegnelse
Mercedes S204 motorer
Mercedes C-Klasse S204 (stationcar) blev lanceret i 2007 som en stationcarversion af W204-serien og etablerede sig hurtigt som en premium stationcar i mellemklassesegmentet. I løbet af produktionsperioden frem til 2014 tilbød den et varieret Mercedes S204-motorprogram fra økonomiske dieselmotorer til kraftfulde AMG-enheder. Den teknologiske udvikling strakte sig fra gennemprøvede sugemotorer til moderne turbomotorer med direkte indsprøjtning og automatisk start-stop.

Mercedes S204 motorer (2007-2014)
Den første og eneste generation af Mercedes S204 repræsenterede en æra med teknologisk forandring hos Mercedes-Benz og var kendetegnet ved et bredt udvalg af motorer, der omfattede både gennemprøvede og innovative drivsystemer. Kilometertallet varierede betydeligt afhængigt af motortypen: Mens de robuste dieselmotorer som OM642 nemt nåede 400.000 til 500.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse, krævede de tidlige CGI-benzinmotorer ofte dyre reparationer af injektorer eller højtrykspumper mellem 150.000 og 200.000 kilometer. Større motorskader på grund af skader på timingkæden var ikke ualmindelige, hvis vedligeholdelsen blev forsømt. Den absolutte topmotor i denne generation var 3.0 CDI V6 (OM642) med 224 hk, som på optimal vis kombinerede ydelse, jævn kørsel og holdbarhed. Tekniske højdepunkter i denne æra var introduktionen af CGI direkte indsprøjtning til benzinmotorer og BlueEFFICIENCY-teknologi for forbedret effektivitet.
Mercedes S204 benzinmotorer (2007-2014)
Mercedes S204-benzinmotorprogrammet begyndte med klassiske sugemotorer og udviklede sig til moderne turbomotorer med direkte indsprøjtning. Det startede med 1,8 kompressor (M271) med 156 hk, efterfulgt af 2,5 V6 (M272) med 204 hk og 3,5 V6 (M272) med 272 hk. Fra 2009 blev CGI-motorerne med direkte indsprøjtning tilføjet: 1,8 CGI med 156 hk og den kraftfulde 3,5 CGI med 306 hk. Disse Mercedes S204-motorer led af typiske problemer fra M271/M272-generationen: skader på styrekæden, defekter på magnetventilen og i CGI-varianterne yderligere problemer med højtrykspumpen og injektorerne. Den mest problematiske var 1,8-kompressoren (M271), mens 3,5 V6 viste sig at være den mest robuste benzinmotor.
Mercedes S204 dieselmotorer (2007-2014)
Mercedes S204-dieselmotorerne var i begyndelsen domineret af den gennemprøvede 2,2 CDI (OM646) med 150-170 hk, men den blev i 2009 erstattet af den mere moderne 2,2 CDI (OM651) med forbedret common-rail-teknologi. Flagskibet var 3.0 CDI V6 (OM642) i forskellige ydelsesniveauer fra 224-265 hk. Mercedes S204 2,2 CDI (OM651) udviklede sig til den mest pålidelige motor i hele serien - især de varianter, der blev produceret fra 2010 og frem med optimeret udstødningsgasrecirkulation, viste sig at være meget holdbare og økonomiske. Disse Mercedes S204-motorer opfyldte allerede Euro 5-normen og tilbød en fremragende kombination af ydelse, forbrug og pålidelighed. OM642 V6 blev betragtet som et teknisk mesterværk med fremragende køreegenskaber.
Mercedes S204 AMG-motorer (2007-2014)
AMG-varianterne med den legendariske 6,3 AMG V8 (M156) med 457 hk og senere 6,2 AMG V8 med 487 hk udgjorde det sportslige højdepunkt. Disse Mercedes S204-motorer havde en brutal ydeevne, men led under et højt brændstofforbrug og lejlighedsvise problemer med knastakselfaseren og oliepumpen. På trods af deres problemer betragtes de nu som samlerobjekter.
Mercedes S204-motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
1,8 Kompressor (M271) | 156 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Timingkæde, magnetventiler | Problematisk |
2,5 V6 (M272) | 204 HK | 8,9-9,6 l/100 km | Timingkæde, indsugningsmanifold | Moderat |
3,5 V6 (M272) | 272 HK | 9,2-10,1 l/100 km | Lejlighedsvis timing kæde | God |
1,8 CGI | 156 HK | 7,1-7,8 l/100 km | Højtrykspumpe, indsprøjtningsdyser | Moderat |
3,5 CGI | 306 HK | 8,7-9,4 l/100 km | Injektorer, komplekse | Gennemsnitlig |
2.2 CDI (OM646) | 150-170 HK | 6,2-6,8 l/100km | Hvirvelklapper, turbolader | God |
2,2 CDI (OM651) | 170 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Meget robust fra 2010 | Meget god |
3.0 CDI V6 (OM642) | 224-265 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Lejlighedsvis EGR-ventil | Meget god |
6.3 AMG V8 (M156) | 457-487 HK | 12,8-14,2 l/100 km | Camshaft phaser, oliepumpe | Gennemsnitlig |

Konklusion: De bedste Mercedes S204-motorer
Mercedes S204-motorerne viste tydelige kvalitetsforskelle mellem de forskellige drivlinjekoncepter. Mens dieselmotorerne konsekvent havde overbevisende langtidsegenskaber, kæmpede mange benzinmotorer med designrelaterede svagheder. De sene modeller fra 2011 og fremefter har nydt godt af forbedringer og anses for at være mere pålidelige. BlueEFFICIENCY-varianterne med automatisk start-stop viste sig at være særligt gennemtænkte og holdbare.
- Bedste Mercedes S204 benzinmotor:
Den 3,5 V6 (M272) med 272 hk kombinerede solide præstationer med acceptabel pålidelighed og blev anset for at være den mest robuste benzinmotor i sortimentet.
- Bedste Mercedes S204 dieselmotor:
2,2 CDI (OM651) med 170 hk tilbød den bedste kombination af pålidelighed, økonomi og egnethed til hverdagsbrug - især varianterne fra 2010 og frem betragtes som næsten uforgængelige.
- Bedste Mercedes S204 performance-motor:
3.0 CDI V6 (OM642) med 224 hk kombinerede sportslige præstationer med en diesels lange levetid og fremragende køreegenskaber.
Til vedligeholdelse og reservedele til alle Mercedes S204-motorer tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af originale kvalitetsreservedele med hurtig levering og ekspertrådgivning.