Indholdsfortegnelse
Opel Astra motorer
Siden lanceringen i 1991 har Opel Astra etableret sig som en af de mest succesfulde kompakte biler i Europa og har gennemgået seks generationer med et imponerende udvalg af motorer. Opel Astra-motorerne afspejler tre årtiers teknologisk udvikling fra simple sugemotorer til moderne turbomotorer og elektrificering.

Opel Astra-motorer: Historiske generationer I-III (1991-2009)
De første tre Opel Astra-generationer prægede det kompakte segment i næsten to årtier og etablerede forskellige motorkoncepter, som stadig har indflydelse i dag. Kilometertallet varierede meget afhængigt af motortypen: Mens de robuste 1,7 DTI-dieselmotorer nemt nåede 400.000 til 500.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse, krævede de tidlige Ecotec-benzinmotorer ofte dyre reparationer af topstykkepakningen eller timingkæden mellem 200.000 og 300.000 kilometer. Den absolutte topmotor i de historiske generationer var 1,9 CDTI med 150 hk fra generation H, som kombinerede kraft, pålidelighed og økonomi optimalt. Denne æra var kendetegnet ved udviklingen fra den enkle sugemotor til common rail-diesel og markerede Opels overgang til mere moderne drivkoncepter.
Opel Astra benzinmotorer: Historiske generationer I-III (1991-2009)
Opel Astra-benzinmotorprogrammet begyndte med enkle 1,4- og 1,6-liters sugemotorer (60-90 hk) i F-generationen (1991-1998), som var robuste, men ikke særlig økonomiske. Generation G (1998-2004) bragte Ecotec-motorfamilien med 1,6- og 1,8-liters motorer (90-125 hk), som kørte meget mere jævnt. Opel Astra 1,8 Ecotec med 125 hk udviklede sig til den mest pålidelige benzinmotor i de to første generationer. Generation H (2004-2009) introducerede moderne 1,4- og 1,6-liters motorer (90-115 hk), der allerede opfyldte Euro 4-normerne. Men disse Opel Astra-motorer led af typiske problemer som f.eks. skader på topstykket på grund af overophedning og raslende timingkæde på grund af forsømt vedligeholdelse.
Opel Astra dieselmotorer: Historiske generationer I-III (1991-2009)
1,7 TD/TDS (68-82 hk) i F- og G-generationerne dominerede oprindeligt Opel Astra-dieselprogrammet, som larmede og sodede, men var ekstremt holdbart. Gennembruddet kom med 1,7 DTI (75 hk) fra 2000, den første moderne common-rail-diesel i Astra. Generation H revolutionerede dieselprogrammet med 1,3 CDTI (90 hk), 1,7 CDTI (100/110 hk) og topmodellen 1,9 CDTI (120/150 hk). Opel Astra 1,9 CDTI med 150 hk blev betragtet som en af de bedste dieselmotorer i sin tid - kraftfuld, økonomisk og ekstremt pålidelig med korrekt vedligeholdelse. Disse historiske Opel Astra CDTI-motorer opfyldte allerede Euro 4-standarderne og tilbød en fremragende kombination af ydelse og effektivitet.
Opel Astra-motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
1,4/1,6 sugemotor | 60-90 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Højt forbrug, enkel teknologi | Gennemsnit |
1,6/1,8 Ecotec | 90-125 HK | 6,8-7,8 l/100 km | Cylinderhovedpakning, timingkæde | God |
1,4/1,6 Generation H | 90-115 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Tændkæde, overophedning | God |
1,7 TD/TDS | 68-82 HK | 6,0-6,8 l/100 km | Højlydt, sodet, men holdbar | Gennemsnitlig |
1,7 DTI | 75 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Indsprøjtningspumpe, men robust | God |
1,3 CDTI | 90 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Partikelfilter, ellers pålidelig | God |
1.7 CDTI | 100-110 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Robust, gennemprøvet | Meget god |
1.9 CDTI | 120-150 HK | 5,4-6,1 l/100 km | Fremragende pålidelighed | Meget god |

Opel Astra-motorer: Generation IV (2009-2015)
Den fjerde generation af Opel Astra markerede overgangen til moderne turboteknologi og bragte en helt ny generation af motorer. Kilometertallet blev markant forbedret: De gennemprøvede CDTI-dieselmotorer nåede fortsat op på 350.000 til 450.000 kilometer, mens de nye turbobenzinmotorer klarede 250.000 til 350.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse. Større motorfejl blev sjældnere, men de mere komplekse turboteknologier gav nye udfordringer. Det absolutte højdepunkt var 1,6 CDTI med 136 hk - et teknisk mesterværk, der perfekt kombinerede kraft, effektivitet og pålidelighed. Det automatiske start-stop-system blev også introduceret som standard for første gang, hvilket øgede effektiviteten yderligere.
Opel Astra benzinmotorer: Generation IV (2009-2015)
Udvalget af benzinmotorer i Opel Astra blev revolutioneret med introduktionen af turboteknologi. 1,4 Turbo kunne fås med forskellige effektniveauer fra 120 til 140 hk og erstattede de større sugemotorer. Disse Opel Astra Turbo-motorer tilbød betydeligt bedre køreegenskaber med lavere brændstofforbrug. 1,6 Turbo med 180 hk i OPC var den kraftigste benzinmotor i denne generation. Den gennemtestede 1,6 sugemotor med 115 hk var også tilgængelig for prisbevidste købere. Opel Astra 1,4 Turbo-motorerne viste sig at være mere pålidelige end forventet, men udviste lejlighedsvis problemer med timingkæden, når vedligeholdelsen blev forsømt, og skader på turboladeren, når den blev kørt på en sportslig måde.
Opel Astra dieselmotorer: Generation IV (2009-2015)
Opel Astra-dieselprogrammet var centreret om to hovedmotorer: den mindre 1,3 CDTI med 95 hk og den større 1,7 CDTI med forskellige effektniveauer fra 110 til 131 hk. Derudover var der en ny 1,6 CDTI med 110 eller 136 hk, som viste sig at være en særlig succes. Opel Astra 1,6 CDTI med 136 hk udviklede sig til den mest pålidelige og effektive motor i denne generation med et testforbrug på kun 4,2-4,8 liter pr. 100 km og høj pålidelighed. Alle Opel Astra-dieselmotorer havde moderne common-rail-indsprøjtning med partikelfilter og opfyldte Euro 5-normen.
Opel Astra motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 sugemotor | 115 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Forældet, men robust | Gennemsnit |
1,4 Turbo | 120-140 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Taktkæde, turbolader | God |
1.6 Turbo | 180 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Turbolader, høj belastning | Moderat |
1.3 CDTI | 95 HK | 4,5-5,1 l/100 km | Partikelfilter, ellers robust | God |
1.7 CDTI | 110-131 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Gennemprøvet, pålidelig | Meget god |
1.6 CDTI | 110-136 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Fremragende effektivitet | Meget god |

Opel Astra-motorer: Generation V (2015-2022)
Den femte Opel Astra-generation under GM-ledelse var helt afhængig af turboteknologi og frembragte en helt ny generation af motorer. Kilometertallet stabiliserede sig på et højt niveau: De moderne CDTI-dieselmotorer kørte fortsat 300.000 til 400.000 kilometer, mens de raffinerede turbobenzinmotorer klarede 250.000 til 300.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse. Den absolutte topmotor var 1.6 CDTI med 160 hk - en biturbodiesel, der kombinerede sportslige præstationer med bemærkelsesværdig effektivitet. Denne generation var kendetegnet ved introduktionen af en 9-trins automatgearkasse og avancerede systemer til rensning af udstødningsgassen, som dog også bragte ny kompleksitet med sig.
Opel Astra benzinmotorer: Generation V (2015-2022)
Opel Astra benzinmotorprogrammet var udelukkende baseret på turboteknologi med tre hovedmotorer: 1.0 Turbo (105 hk), 1.4 Turbo (125/150 hk) og den kraftfulde 1.6 Turbo (200 hk) i OPC'en. Den mindste Opel Astra 1,0 Turbo viste sig at være overraskende kultiveret og økonomisk, men viste af og til en tendens til overophedning på lange ture. 1,4 Turbo med 150 hk udviklede sig til den mest afbalancerede benzinmotor i denne generation - kraftig nok til sportslig kørsel, men økonomisk i hverdagen. Opel Astra Turbo-motorerne havde moderne direkte indsprøjtning og automatisk start-stop, men led under typiske problemer som forkoksning af indsugningsventilerne og lejlighedsvis beskadigelse af turboladeren under sportslig kørsel.
Opel Astra dieselmotorer: Generation V (2015-2022)
Opel Astra-dieselprogrammet bestod af tre motorer: 1,6 CDTI i forskellige effektniveauer fra 95 til 160 hk og den mindre 1,5 diesel med 105 hk (fra 2019). Højdepunktet var 1,6 CDTI BiTurbo med 160 hk, som udnyttede to turboladere til at levere optimal effekt. Disse Opel Astra CDTI-motorer opfyldte Euro 6-standarden og havde SCR-katalysatorer med AdBlue-indsprøjtning. Opel Astra 1,6 CDTI med 136 hk viste sig at være den mest pålidelige diesel i denne generation, mens BiTurbo-varianten havde en imponerende ydelse, men var mere kompleks at vedligeholde.
Opel Astra motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.0 Turbo | 105 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Overophedning på lange ture | God |
1,4 Turbo | 125-150 HK | 5,6-6,4 l/100 km | Tilkoksning af ventiler, turbolader | God |
1.6 Turbo | 200 HK | 7,1-7,8 l/100 km | Turbolader, høj belastning | Moderat |
1.5 Diesel | 105 HK | 4,1-4,6 l/100 km | Lidt langtidserfaring | Gennemsnitlig |
1,6 CDTI | 95-136 HK | 3,8-4,4 l/100 km | Robust, gennemprøvet | Meget god |
1,6 CDTI BiTurbo | 160 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Kompleks, men kraftfuld | God |

Opel Astra-motorer: Generation VI (2022-i dag)
Den nuværende Opel Astra-generation under Stellantis' ledelse satser fuldt ud på elektrificering og repræsenterer en ny æra for Opel Astra-motorer. Alle benzinmotorer er nu udstyret med mild hybridteknologi, og der er også en plug-in-hybrid med en imponerende elektrisk rækkevidde. Da denne generation kun har været på markedet siden 2022, er der endnu ingen langtidserfaring, men de første tests viser lovende resultater. Topmotoren er 1.6 plug-in-hybrid med 225 hk systemydelse, som kombinerer sportslige køreegenskaber med høj effektivitet. Mild hybrid-teknologien lover en levetid på over 300.000 kilometer, da den elektriske støtte aflaster forbrændingsmotoren og sikrer en mere jævn belastning.
Opel Astra benzinmotorer: Generation VI (2022-i dag)
Opel Astra-motorprogrammet er baseret på to 1,2-liters trecylindrede turbomotorer med 110 og 130 hk, som begge er udstyret med 48-volts mild hybrid-teknologi. Disse Opel Astra 1.2 Turbo-motorer har bæltestartergenerator og cylinderdeaktivering for maksimal effektivitet. Den kraftigere 1,2 Turbo med 130 hk betragtes som en særlig succes og er ved at udvikle sig til den bedste benzinmotor i denne generation - den har en overraskende jævn kraftoverførsel på trods af, at den kun har tre cylindre, og har indtil videre været fri for større produktionsproblemer. Mild hybrid-teknologien reducerer brændstofforbruget med op til 0,5 liter pr. 100 km.
Opel Astra Plug-in Hybrid: Generation VI (2022-i dag)
Opel Astra Plug-in Hybrid kombinerer en 1,6-liters turbobenzinmotor med en 81 kW elmotor for at producere en systemydelse på 225 hk. Med en elektrisk rækkevidde på op til 60 kilometer er denne Opel Astra Hybrid særligt velegnet til pendlere og bybilister. Kombinationen af benzinmotor og elmotor giver et standardforbrug på kun 1,2 liter pr. 100 km, selv om systemet er teknisk komplekst, og bagagerummet er begrænset af batteriet.
Opel Astra dieselmotorer: Generation VI (2022-i dag)
En enkelt 1,5-liters diesel med 130 hk er tilgængelig og fortsætter traditionen med økonomiske Opel Astra-dieselmotorer. Denne moderne motor opfylder Euro 6d-standarden og har et brændstofforbrug på kun 4,0-4,5 liter pr. 100 km. De første erfaringer viser solid pålidelighed, men tilgængeligheden er begrænset på grund af fokus på elektrificering.
Opel Astra motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.2 Turbo Mild-Hybrid | 110 HK | 5,4-5,9 l/100 km | Ingen serieproblemer indtil videre | Meget god |
1.2 Turbo Mild-Hybrid | 130 HK | 5,6-6,1 l/100 km | Meget afbalanceret | Meget god |
1.6 Plug-in-hybrid | 225 HK | 1,2 l/100 km + elektricitet | Kompleks, lille bagagerum | God |
1,5 diesel | 130 HK | 4,0-4,5 l/100 km | Begrænset tilgængelighed | God |

Konklusion: De bedste Opel Astra-motorer i alle generationer
Udviklingen af Opel Astra-motorerne over seks generationer viser en imponerende teknologisk udvikling fra simple sugemotorer til ultramoderne elektrificerede drev. Mens de historiske dieselmotorer imponerede med deres ekstreme levetid, har de moderne turbobenzinmotorer og hybridsystemer sat nye standarder for effektivitet og ydeevne. Den nye sjette generation af mild hybridteknologi lover en optimal balance mellem ydelse, forbrug og pålidelighed.
- Bedste Opel Astra benzinmotor:
Opel Astra 1.2 Turbo Mild-Hybrid (130 hk, generation VI) kombinerer moderne teknologi med fremragende effektivitet og enestående pålidelighed til dato.
- Bedste Opel Astra-dieselmotor:
Opel Astra 1,9 CDTI (150 hk, generation III) og 1,6 CDTI (136 hk, generation IV og V) tilbyder den bedste kombination af pålidelighed, økonomi og holdbarhed på tværs af alle generationer.
- Bedste Opel Astra hybridmotor:
Opel Astra 1.6 Plug-in Hybrid (225 hk, generation VI) med en elektrisk rækkevidde på 60 km og et lavt standardbrændstofforbrug på 1,2 l/100 km.
Til vedligeholdelse og reservedele til alle generationer af Opel Astra tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af originale kvalitetsreservedele med hurtig levering og ekspertrådgivning.