Indholdsfortegnelse
Påfyldning af kølemiddel til aircondition: Er det nødvendigt, og hvordan virker det?
Af de mange luksus effekter, som moderne biler tilbyder, er klimaanlæg måske det, der gør kørslen mest behagelig. Det er slut med at tilbringe timer i en varm, indelukket bil om sommeren, og du kan holde dig kølig og komfortabel på hver eneste lille tur til indkøbscentret. Men hvad sker der, når dit klimaanlæg holder op med at blæse kold luft, og hvorfor? Hvis dit klimaanlæg blæser varm luft ud eller kun fungerer periodisk, er du måske ved at løbe tør for det drivmiddel, der giver din bil den magiske evne til at blæse kold luft ud. En genopfyldning kan bringe kold luft tilbage, når du har mest brug for det på varme dage.
HVAD ER GENOPFYLDNING AF KLIMAANLÆG?
Klimaanlægget i en bil bruger en kompressor, et kølemiddel og en fordamper. Kompressoren af høj kvalitet er en vigtig komponent, der cirkulerer og sætter kølemidlet under tryk i hele systemet. Den komprimerer kølegassen med lavt tryk og lav temperatur, hvilket øger dens temperatur og tryk. Som et resultat omdannes kølemidlet til en gas med højt tryk og høj temperatur.
Den varme kølegas under tryk passerer derefter gennem kondensatoren foran på bilen, hvor den afgiver varme og køler ned. Kølemidlet skifter derefter fra en gas til en højtryksvæske. Fra kondensatoren passerer det flydende højtryks kølemiddel gennem ekspansionsventilen eller åbningen, hvor trykket reduceres, så det kan udvide sig og blive til en væske/gas-blanding med lavt tryk og lav temperatur.
Dette lavtryks kølemiddel kommer derefter ind i fordamperen, som normalt er placeret i kabinen. Fordamperen absorberer varme fra den indvendige luft, når den passerer over de kolde spoler fyldt med kølemiddel. Dette afkøler kabineluften, og kølemidlet, som nu er en gas under lavt tryk, absorberer varmen og bliver til en gas under lavt tryk igen. Cyklussen gentages, når kølemidlet strømmer tilbage til kompressoren for at starte processen igen.
Ventilatorerne i klimaanlægget bruges til at cirkulere luften i kabinen over fordamperne for at forbedre afkølingen og til at fordele den afkølede luft i hele kabinen.
Overordnet set involverer driften kompression, kondensering, ekspansion og fordampning af kølemidlet for effektivt at afkøle den indvendige luft.
Hvis den holder op med at virke, skyldes det oftest kølemidlet i systemet, og en genopfyldning af klimaanlægget kan hjælpe dig med at løse problemet.
Genopfyldning af bilens klimaanlæg er processen med at fjerne den gamle kølemiddelgas fra dit klimaanlæg og erstatte den med nyt kølemiddel, så dit klimaanlæg kan køle igen. Når du overvejer, hvor du kan få genopfyldt dit klimaanlæg, bør dit værksted være det første, du ringer til, men det kan også være muligt at genopfylde dit klimaanlæg selv.
HVORFOR SKAL KLIMAANLÆG GENOPFYLDES?
I teorien burde det ikke være nødvendigt at skifte kølemiddel. Da det kun skifter fra gas til væske inde i spolerne, burde det holde meget længe under normale omstændigheder. Undersøgelser viser dog, at op til 10 % af kølemidlet går tabt hvert år som følge af denne proces, da det lækker gennem systemet. Mindre gas betyder mindre kølig luft i dit system, så hvis du fylder på med et par års mellemrum, hjælper det med at opretholde dit klimaanlægs effektivitet og ydeevne.
MAHLE ORIGINAL Klimakompressor
FS10-170, 12V, PAG 46, R134a, med tætningsring
NRF Klimakompressor
SD7H15, 24V, PAG 46, R134a, med PAG-kompressorolie, med tætningsring, EASY FIT
BOSCH Pollenfilter
Aktivkulfilter, 278 mm x 219 mm x 30 mm
NRF Klimakompressor
SD7H15, 24V, PAG 46, med PAG-kompressorolie
WAECO Kompressorolie
PAG 150, VG 150
Ud over at holde din kabine kølig er der andre grunde til at sørge for, at dit klimaanlæg fungerer optimalt. Du kan også forbedre din brændstoføkonomi, når kølemidlet er på sit højeste, da der er mindre belastning på systemet og motoren.
Nogle af de symptomer, der kan indikere, at det er tid til at genopfylde, er en ubehagelig lugt fra lufthullerne eller mangel på kold luft, når klimaanlægget er tændt.
Klimaanlægget giver ikke kun komfort i bilen i de varme sommermåneder, det kan også bruges om vinteren til at afrime forruden, hvilket er en anden vigtig grund til at servicere dit klimaanlæg. Klimaanlæg producerer tør, varm luft i stedet for den sædvanlige fugtige luft udenfor om vinteren, hvilket kan rense din forrude meget hurtigere end din normale blæser.
HVOR OFTE SKAL JEG GENOPFYLDE MIT KLIMAANLÆG?
Det er et vigtigt spørgsmål, hvornår du skal have dit klimaanlæg genopfyldt, da det ikke altid er den billigste service. Klimaanlægget kontrolleres ikke som en del af synet, så det er vigtigt at inkludere opfyldning som en del af din regelmæssige vedligeholdelsesrutine. Hvor længe en bils klimaanlæg holder, afhænger af en række faktorer, herunder bilproducenten, forbrugsmønstre og anlæggets tilstand. Mens nogle producenter anbefaler, at du genopfylder hvert 2. år, er det bedst at følge de specifikke anbefalinger i din bils instruktionsbog.
ER DET MULIGT SELV AT GENOPFYLDE KLIMAANLÆGGET?
Omkostningerne ved at genopfylde klimaanlægget er en af grundene til, at nogle mennesker overvejer at gøre det selv. Priserne på et værksted er normalt ret standardiserede og afhænger af, hvilken type køledrivgas din bil bruger. Hvis dit klimaanlægsystem kræver R134A-gas, koster genopfyldningen normalt omkring {49,95} kr. For køretøjer, der kræver R1234YF-gas, er prisen typisk højere, omkring {129,95} kr. Kort sagt kan denne service være ret bekostelig.
Du kan købe genopfyldningssæt, hvis du selv vil afprøve det og spare nogle penge. Det er dog vigtigt at være forsigtig, da forkert håndtering af processen kan føre til dyre reparationer. Fagfolk kan have en bedre forståelse af, hvordan man tjekker for lækager og andre potentielle problemer med klimaanlægsystemet. Sikkerhed er også et problem, da kølemiddelgas kan forårsage smertefulde fryseforbrændinger, hvis det kommer i kontakt med din hud eller dine øjne.
Hvis du beslutter dig for at gøre det selv, skal du bruge en dunk kølemiddel og en ventil til at forbinde til klimaanlægsystemet, samt skruetrækkere, beskyttelsesbriller, handsker og din bils instruktionsbog eller håndbog. En dunk rækker til at genopfylde tre klimaanlæg, hvilket potentielt kan spare dig penge i forhold til prisen på et værksted.
Gør-det-selv processen består af tre trin: at finde påfyldningsventilen, tilslutte påfyldningsgassen og fylde systemet op.
- Brug din håndbog eller manual til at finde klimaanlæg påfyldningsventil, ofte kaldet lavtryksporten. Håndbogen fortæller dig også, hvilken slags drivmiddel du skal købe, hvis du ikke er sikker. Nogle dæksler under motorhjelmen skal fjernes, før du kan få adgang til denne studs.
- Fjern plasthætten, som ofte er fastgjort med skruer og bolte, og sæt ventilen på. Tænd for motoren, og indstil klimaanlægget på den koldeste indstilling. Lad den køre i mindst tre minutter, og kontroller derefter trykket på ventilen. Hvis dit klimaanlæg trænger til at blive genopfyldt, vil ventilen normalt vise en lav værdi (i det hvide område).
- Ryst beholderen, og tilslut den til ventilen. Genopfyld ved at trykke på aftrækkeren i et par sekunder. Gå tilbage og tjek trykket igen for at få en opdateret måling. Fortsæt, indtil den viser grøn, dvs. over 25 PSI. Inden du er færdig, skal du kontrollere klimaanlægget ved at tænde det igen, og det skal blæse kold luft. Hvis klimaanlægsystemet ikke holder trykket og ikke kan nå det grønne område på PSI-måleren, er der sandsynligvis en lækage et sted i systemet, som skal kontrolleres og repareres af en fagmand.
BOSCH Pollenfilter
Aktivkulfilter, 287 mm x 211 mm x 34 mm
THERMOTEC Klimakompressor
PXC16, 12V, PAG 46, R134a
BOSCH Pollenfilter
Aktivkulfilter, Finstøvfilter (PM 2.5), med antiallergisk virkning, med anti-skimmel virkning, med antibakteriel virkning, 252 mm x 235 mm x 30 mm
DELPHI Klimakompressor
V5, PAG 150, med PAG-kompressorolie
NRF Kompressorolie
PAG 46
VIRKER GENOPFYLDNINGSSÆT TIL KLIMAANLÆG?
Genopfyldningssæt har potentialet til at spare dig for mange penge. Men virker de? Det korte svar er: på en måde.
Ja, de kan sagtens fylde kølemiddel på dit klimaanlægsystem, så det blæser kold luft igen.
Men da din bils kølemiddel bør holde evigt, kan det være, fordi du har en lækage, hvis dit lukkede klimaanlæg mister kølemiddel. Hvis det kølervæske lækker, kan der komme luft og forurenende stoffer ind, og det er ekstremt skidt.
Nu er en lille lækage ikke så slem. En selvopfyldning på {15} kr.kan forsyne systemet med kølemiddel til hele sommersæsonen, hvis lækagen ikke er for stor. Det samme problem vil opstå året efter, men hvis lækagen ikke er blevet værre, kan du gentage processen og undgå en dyr reparation. Nogle mennesker betragter det som en del af deres årlige bil vedligeholdelse. En række sæt leveres også med en tætningsmasse til at hjælpe med at slippe af med eventuelle små lækager, hvilket er en ekstra bonus. Man skal dog være forsigtig - hvis man tilfører noget i et system, som producenten ikke anbefaler, kan det have uønskede effekter.
Et genopfyldningssæt sprøjter kun kølemiddel ind i systemet. Det fjerner ikke forureningen fra dit system og renser det, og der skal en klimaanlæg rensemaskine til for at rense al luften i systemet. Hvis der er en lækage, betyder det også, at selvom et sæt midlertidigt vil genopfylde klimaanlægget, vil det miste kølemiddel meget hurtigere.
Der er også den ekstra bekymring, at hvis du selv bruger et genopfyldningssæt med ringe eller ingen erfaring, kan du forvolde overtryk i klimaanlægsystemet og forårsage for tidlig kompressorsvigt. Det kan være meget dyrt. Det kan betale sig at betale et værksted for at genopfylde dit klimaanlæg i stedet for at betale for reparationen. Et værksted kan også tilbyde ekstra service, som f.eks. at skifte olie på kompressoren, hvilket hjælper med at holde klimaanlægget godt kørende, især hvis det sidder i en bil, der er over 4-5 år gammel.
Populæreste produkter i kategorien: