• SHOP
  • CLUB
Prøv premium konto
0
Min garage
Tilføj køretøj
0
Vare(r) #
0,00 kr.
Din indkøbsvogn er tom

VW Touran 5t motorer

Indholdsfortegnelse

  1. VW Touran 5t-motorer - markedslancering med EA211 og EA288 (2015-2018)
    1. VW Touran 5t TSI-benzinmotorer: markedslancering (2015-2018)
    2. VW Touran 5t TDI-dieselmotorer: markedslancering (2015-2018)
  2. VW Touran 5t-motorer - facelift med optimerede enheder (2018-2023)
    1. VW Touran 5t TSI benzinmotorer: Facelift-Generation (2018–2023)
    2. VW Touran 5t TDI dieselmotorer: Facelift-Generation (2018–2023)
  3. VW Touran 5t-motorer - Nuværende generation med eTSI-teknologi (2023-i dag)
    1. VW Touran 5t eTSI benzinmotorer: Nuværende generation (2023-i dag)
    2. VW Touran 5t TDI-dieselmotorer: Nuværende generation (2023-i dag)
  4. Konklusion: De bedste VW Touran 5t-motorer i alle generationer

Anden generation af VW Touran (5T) blev lanceret i 2015 som en moderne kompakt varebil og etablerede sig hurtigt som et populært alternativ til klassiske SUV'er. Motorerne i VW Touran 5t er kendetegnet ved et sofistikeret udvalg af økonomiske TSI-benzinmotorer og effektive TDI-dieselmotorer, som løbende er blevet videreudviklet. Fra lanceringen og frem til i dag har Touran gennemgået flere motorfaser med betydelige teknologiske forbedringer.

VW Touran 5t-motorer - markedslancering med EA211 og EA288 (2015-2018)

VW Touran 5t-motorer - markedslancering med EA211 og EA288 (2015-2018)

Den første fase af VW Touran 5t bragte en helt ny generation af motorer med sig, baseret på Volkswagens mest moderne enheder. Disse motorers pålidelighed afspejles i et typisk kilometertal på 250.000 til 350.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse. Større reparationer skal normalt udføres mellem 150.000 og 200.000 kilometer, og 2.0 TDI med 150 hk er det absolutte højdepunkt i denne generation.

Blandt de tekniske højdepunkter var introduktionen af den modulære tværgående matrix (MQB) og de tilhørende EA211-benzin- og EA288-dieselmotorer. I en markedssammenligning positionerede Touran sig som et teknisk avanceret alternativ til Ford C-Max og Opel Zafira med betydeligt mere moderne motorteknologier.

VW Touran 5t TSI-benzinmotorer: markedslancering (2015-2018)

TSI-motorprogrammet i den tidlige Touran 5t var baseret på den gennemprøvede EA211-familie og tilbød tre effektniveauer. 1,2 TSI med 110 hk (motorkode CYVA) udgjorde indgangsniveauet og viste sig at være en økonomisk hverdagsmotor, men led af lejlighedsvise problemer med timingkæden fra omkring 120.000 kilometer. 1,4 TSI med 125 hk (CZCA) tilbød en god balance mellem ydelse og forbrug, mens 1,4 TSI med 150 hk (CZDA) var den mest sportslige variant.

Især 1,4 TSI 150 hk var kendetegnet ved sin cylinder-on-demand-teknologi, som slukkede for to cylindre ved lav belastning. Plasttermostaterne viste sig at være problematiske i alle TSI-varianter, og de skulle udskiftes mellem 80.000 og 120.000 kilometer. Den direkte indsprøjtning førte også til forkoksning af indsugningsventilerne, som skulle renses for hver 60.000 til 80.000 kilometer.

VW Touran 5t TDI-dieselmotorer: markedslancering (2015-2018)

TDI-motorerne i EA288-familien sætter nye standarder med hensyn til effektivitet og renlighed. 1,6 TDI med 110 hk (motorkode CXMA) fungerede som indgangsdiesel og imponerede med sit lave brændstofforbrug på omkring 4,5 liter pr. 100 kilometer. 2.0 TDI var tilgængelig i to effektniveauer: 150 hk (CUNA) og 190 hk (CUAA), hvor sidstnævnte udelukkende blev kombineret med firehjulstræk.

Den fremragende 2.0 TDI 150 hk kombinerede stærke præstationer med et gennemsnitligt brændstofforbrug på kun 4,8 liter. Alle TDI-motorer opfyldte allerede Euro 6-normen og var udstyret med SCR-katalysatorer med AdBlue-indsprøjtning. Svage punkter fandtes primært i udstødningsgasrecirkulationsventilerne, som kunne give problemer mellem 100.000 og 150.000 kilometer.

Motor Effekt (PS) Forbrug (l/100 km) Typiske svagheder Vurdering
1.2 TSI 110 5,8 Tandhjulskæde, termostat God
1,4 TSI 125 5,6 Termostat, ventilforkoksning God
1.4 TSI 150 5,9 ACT-system, termostat Meget god
1.6 TDI 110 4,5 EGR-ventil, DPF God
2.0 TDI 150 4,8 EGR-ventil, turbolader Meget god
2.0 TDI 190 5,2 Turbolader, indsprøjtningspumpe God

VW Touran 5t-motorer - facelift med optimerede enheder (2018-2023)

Faceliftet bragte raffinerede motorvarianter og nye teknologier med sig. Forventningerne til kilometertal steg til 300.000 til 400.000 kilometer, da Volkswagen fjernede de kendte svage punkter i de tidlige motorer. Vedligeholdelsesintervallerne blev forlænget til 15.000 kilometer, og større reparationer skulle normalt først udføres efter 200.000 kilometer. 1,5 TSI EVO med 150 hk etablerede sig som den bedste benzinmotor i denne æra.

Den vigtigste nyhed var introduktionen af 1,5 TSI EVO-motoren, som erstattede den tidligere 1,4 TSI. Samtidig fik alle motorer detaljerede forbedringer og optimeret software til styreenheden. Touran fastholdt sin stærke position i det konkurrenceprægede miljø, især takket være kombinationen af effektivitet og pålidelighed.

VW Touran 5t TSI benzinmotorer: Facelift-Generation (2018–2023)

Den reviderede 1,0 TSI med 115 hk (motorkode CHZJ) erstattede 1,2 TSI som indgangsmotor og tilbød sammenlignelige præstationer med bedre brændstofforbrug på trods af en mindre slagvolumen. Den nye 1,5 TSI EVO med 150 hk (DADA) blev kernen i benzinmotorprogrammet og kombinerede den gennemprøvede cylinderdeaktivering med en Miller Cycle-forbrændingsproces for at opnå optimal effektivitet.

Cylinder-on-demand-teknologien i 1,5 TSI fungerede meget mere pålideligt end i forgængeren og skiftede problemfrit mellem to og fire cylindre. Problemer med termostater blev stort set elimineret takket være mere robuste metaldesigns. Dog havde 1,0 TSI'en tendens til olieforbrug ved høje kilometertal, hvilket krævede regelmæssige kontroller.

VW Touran 5t TDI dieselmotorer: Facelift-Generation (2018–2023)

TDI-familien forblev stort set uændret, men fik optimeret efterbehandling af udstødningsgassen og forbedrede styreenheder. 1.6 TDI (115 hk, DGDB) erstattede 110 hk-varianten og tilbød lidt mere effekt med samme brændstofforbrug. 2.0 TDI 150 hk (DFGA) var udstyret med en større turbolader og udviklede et endnu mere konstant drejningsmoment.

Særligt bemærkelsesværdig er den forbedrede AdBlue-dosering, som reducerede forbruget af urinstofopløsningen med ca. 20 procent. SCR-katalysatorerne fik et ekstra varmelegeme for at få bedre koldstartsegenskaber. Problemer med tilstoppede partikelfiltre er blevet minimeret takket være mere intelligente regenereringscyklusser.

Motor Effekt (hk) Brændstofforbrug (l/100 km) Typiske svagheder Bedømmelse
1.0 TSI 115 5,4 Olieforbrug, timingkæde God
1,5 TSI EVO 150 5,2 ACT magnetventiler Meget god
1.6 TDI 115 4,3 DPF-regenerering God
2.0 TDI 150 4,6 Turboladerens geometri Meget god

VW Touran 5t-motorer - Nuværende generation med eTSI-teknologi (2023-i dag)

Den seneste evolutionære fase bragte mild hybridteknologi til Touran for første gang. Det forventede kilometertal ligger stadig mellem 300.000 og 400.000 kilometer, men 48-volts systemerne betyder ekstra kompleksitet. 1,5 eTSI med 150 hk er i øjeblikket den mest moderne og effektive drivløsning. Vedligeholdelsesintervallerne er fortsat 15.000 kilometer, men hybridkomponenterne kræver specialiserede diagnoseværktøjer.

eTSI-teknologien kombinerer gennemprøvede TSI-motorer med 48-volts mildhybridsystemer, der genvinder energi under friløb og opbremsning. I markedsmiljøet positionerer den nuværende Touran sig som en af de mest teknologisk avancerede kompakte varevogne med effektivitetsværdier, der overgår rene elbiler i visse scenarier.

VW Touran 5t eTSI benzinmotorer: Nuværende generation (2023-i dag)

1.0 eTSI med 110 hk (motorkode DKLA) kombinerer den gennemprøvede trecylindrede motor med en 48-volts startgenerator og et lille litium-ion-batteri. Systemet muliggør elektrisk sejlads ved konstante hastigheder og understøtter forbrændingsmotoren, når der accelereres. Det reducerer brændstofforbruget til kun 4,9 liter pr. 100 kilometer.

1.5 eTSI med 150 hk (DKNA) repræsenterer spydspidsen inden for benzinmotorteknologi og kombinerer Miller Cycle-forbrænding, cylinderdeaktivering og mild hybridstøtte. 48-volt-systemet arbejder problemfrit sammen med cylinder-on-demand-teknologien og optimerer løbende driften. De første erfaringer viser en høj grad af pålidelighed, selvom hybridkomponenternes holdbarhed på lang sigt endnu ikke kan vurderes endeligt.

VW Touran 5t TDI-dieselmotorer: Nuværende generation (2023-i dag)

Dieselprogrammet er reduceret til den gennemprøvede 2.0 TDI med 150 hk, som dog er blevet yderligere optimeret. Motoren (DFTE) har forbedret turboladning med variabel turbinegeometri og et optimeret indsprøjtningssystem. AdBlue-doseringssystemet er blevet yderligere forfinet, hvilket yderligere reducerer forbruget af urinstofopløsningen.

Særligt bemærkelsesværdigt er integrationen af en elektrisk ekstravarmer, som forkorter opvarmningsfasen og reducerer emissionerne under koldstart. Udstødningsefterbehandlingssystemet arbejder med to SCR-katalysatorer og en ammoniakslipkatalysator for at opnå maksimal rensning. Brændstofforbruget forbliver konstant på 4,4 liter pr. 100 kilometer.

Motor Effekt (PS) Brændstofforbrug (l/100 km) Typiske svagheder Vurdering
1.0 eTSI 110 4,9 48V-system stadig ukendt God
1,5 eTSI 150 4,8 Hybridkomponenter på lang sigt Meget god
2.0 TDI 150 4,4 Kompleks rensning af udstødningsgas Meget god

Konklusion: De bedste VW Touran 5t-motorer i alle generationer

Motorudviklingen i VW Touran 5t afspejler Volkswagens konsekvente videreudvikling af moderne drivteknologier, fra de første EA211- og EA288-enheder til de nuværende eTSI-milde hybrider. På tværs af alle generationer er der sket en konstant forbedring med hensyn til effektivitet, pålidelighed og miljøvenlighed, mens systemernes kompleksitet er steget løbende.

  • Bedste VW Touran 5t benzinmotor:

1,5 TSI EVO med 150 hk fra facelift-generationen (2018-2023) kombinerer gennemprøvet teknologi med sofistikeret cylinderdeaktivering og giver den bedste balance mellem ydelse, forbrug og langtidsholdbarhed.

  • Bedste VW Touran 5t dieselmotor:

2.0 TDI med 150 hk fra den første generation (2015-2018) anses for at være referencen for pålidelighed og effektivitet med en dokumenteret langtidsholdbarhed på over 300.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse.

  • State-of-the-art-drev:

Den nuværende generation af 1,5 eTSI med 150 hk repræsenterer fremtiden for drivlinjer i Touran og kombinerer forbrændingsmotorens effektivitet med elektrisk assistance for at opnå optimal samlet effektivitet.

Til alle VW Touran 5t-motorer finder du reservedele og sliddele af høj kvalitet hos AUTODOC, så du kan bevare din bils pålidelighed og ydeevne på lang sigt.

AUTODOC Bedst sælgende: reservedele til en rimelig pris

QF 0468 BOSCH F 026 C00 468 Hjulsensor, dæktrykkontrolsystem
Anmeldelser - 27
Produktbeskrivelse
  • Frekvensområde [MHz]: 433
  • Materiale: Stål
  • Farve: sort
  • kan programmeres
  • BOSCH: Hjulsensor, dæktrykkontrolsystem
  • Varenummer: F 026 C00 468
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BOSCH Hjulsensor, dæktrykkontrolsystem
Varenummer: F 026 C00 468
253,94 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
CASTROL EDGE Professional LongLife III 157EA4 Motorolie 5W-30, 4l, Syntetisk olie
Anmeldelser - 85
Produktbeskrivelse
  • Viskositätsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • Producentens anbefalinger: VW 504 00, VW 507 00, Porsche C30
  • Indhold [liter]: 4
  • Olie: Syntetisk olie
  • Produktserie: EDGE Professional
  • Version: LongLife III
  • Varenummer: 157EA4
  • CASTROL: Motorolie
  • Vores pris: 526,12 kr.
Detaljer
CASTROL Motorolie 5W-30, 4l, Syntetisk olie
Varenummer: 157EA4
526,12 kr.
131,53 kr. for 1 liter
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
067SE EXIDE EXCELL EB740 Starterbatteri 12V 74Ah 680A B13 Bly-syre batteri
Anmeldelser - 29
Produktbeskrivelse
  • Produktserie: EXCELL
  • Batterikapacitet [Ah]: 74
  • Batteri: Bly-syre batteri
  • Bespænding: B13
  • Koldstarts-strøm (A): 680
  • Længde [mm]: 278
  • Bredde [mm]: 175
  • Højde [mm]: 190
  • Spænding [V]: 12
  • DIN / ISO: L3
  • Poltype: EN, 1
  • Polstilling 0
  • EXIDE: Starterbatteri
  • Varenummer: EB740
  • Vores pris: 918,45 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
EXIDE Starterbatteri 12V 74Ah 680A B13 Bly-syre batteri
Varenummer: EB740
918,45 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
-52%
117 415 001 TOPRAN 117 415 Kappe, viskerarm Køretøjets bagrude
Anmeldelser - 40
Produktbeskrivelse
  • Monteringsside: Køretøjets bagrude
  • Farve: sort
  • Materiale: plastik, POM (Polyoxymethylen)
  • TOPRAN: Kappe, viskerarm
  • Varenummer: 117 415
  • Vores pris: 26,91 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
TOPRAN Kappe, viskerarm Køretøjets bagrude
Varenummer: 117 415
sammenlignet med vejl. pris 57,02 kr.

26,91 kr.
Pris pr. stk
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
555 59 EXIDE EXCELL EB620 Starterbatteri 12V 62Ah 540A B13 Bly-syre batteri
Anmeldelser - 44
Produktbeskrivelse
  • Produktserie: EXCELL
  • Batterikapacitet [Ah]: 62
  • Batteri: Bly-syre batteri
  • Bespænding: B13
  • Koldstarts-strøm (A): 540
  • Længde [mm]: 242
  • Bredde [mm]: 175
  • Højde [mm]: 190
  • Spænding [V]: 12
  • DIN / ISO: L2
  • Poltype: EN, 1
  • Polstilling 0
  • EXIDE: Starterbatteri
  • Varenummer: EB620
  • Vores pris: 759,47 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
EXIDE Starterbatteri 12V 62Ah 540A B13 Bly-syre batteri
Varenummer: EB620
759,47 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
-57%
111 316 001 TOPRAN 111 316 Navkapsel, hjulnav
Anmeldelser - 6
Produktbeskrivelse
  • Monteringsside: Bagaksel på begge sider
  • Højde [mm]: 9
  • Monteringsdiameter [mm]: 52
  • Materiale: Stålplade
  • TOPRAN: Navkapsel, hjulnav
  • Varenummer: 111 316
  • Vores pris: 22,57 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
TOPRAN Navkapsel, hjulnav
Varenummer: 111 316
sammenlignet med vejl. pris 53,45 kr.

22,57 kr.
Pris pr. stk
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
QF 0469 BOSCH F 026 C00 469 Hjulsensor, dæktrykkontrolsystem
Anmeldelser - 16
Produktbeskrivelse
  • Frekvensområde [MHz]: 433
  • Materiale: Gummi
  • Farve: sort
  • kan programmeres
  • BOSCH: Hjulsensor, dæktrykkontrolsystem
  • Varenummer: F 026 C00 469
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BOSCH Hjulsensor, dæktrykkontrolsystem
Varenummer: F 026 C00 469
248,45 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
VAG Special G GS55502M4 Motorolie 5W-40, 5l
Anmeldelser - 79
Produktbeskrivelse
  • Viskositätsklasse SAE: 5W-40
  • Producentens anbefalinger: VW 502 00, VW 505 00
  • Indhold [liter]: 5
  • Produktserie: Special G
  • Varenummer: GS55502M4
  • VAG: Motorolie
  • Vores pris: 497,84 kr.
Detaljer
VAG Motorolie 5W-40, 5l
Varenummer: GS55502M4
497,84 kr.
99,57 kr. for 1 liter
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
CASTROL Magnatec Stop-Start A3/B4 15C94E Motorolie 5W-30, 4l, Syntetisk olie
Anmeldelser - 72
Produktbeskrivelse
  • Viskositätsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA A3 / B3, ACEA A3 / B4
  • API: API SL
  • Producentens anbefalinger: VW 502 00, VW 505 00, MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, Renault RN0700, Renault RN0710
  • Indhold [liter]: 4
  • Olie: Syntetisk olie
  • Produktserie: Magnatec
  • Version: Stop-Start A3 / B4
  • Varenummer: 15C94E
  • Beholdertype: Kannister
  • CASTROL: Motorolie
  • Vores pris: 396,39 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
CASTROL Motorolie 5W-30, 4l, Syntetisk olie
Varenummer: 15C94E
396,39 kr.
99,10 kr. for 1 liter
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
VIKA 65010000101 Navkapsel, hjulnav
Anmeldelser - 2
Produktbeskrivelse
  • Monteringsside: bagaksel
  • VIKA: Navkapsel, hjulnav
  • Varenummer: 65010000101
  • Vores pris: 29,22 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
VIKA Navkapsel, hjulnav
Varenummer: 65010000101
29,22 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
MANNOL ENERGY MN7511-10 Motorolie 5W-30, 10l, Delsyntetisk olie
Anmeldelser - 66
Produktbeskrivelse
  • Viskositätsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API CH-4, API SN
  • Producentens anbefalinger: Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 503 01, VW 501 01, MB 229.5, BMW Longlife-98, Renault RN0710, Renault RN0700
  • Indhold [liter]: 10
  • Olie: Delsyntetisk olie
  • Produktserie: ENERGY
  • Varenummer: MN7511-10
  • MANNOL: Motorolie
  • Vores pris: 401,70 kr.
Detaljer
MANNOL Motorolie 5W-30, 10l, Delsyntetisk olie
Varenummer: MN7511-10
Se mere
401,70 kr.
40,17 kr. for 1 liter
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
SHELL Helix Ultra 550046268 Motorolie 5W-30, 4l
Anmeldelser - 51
Produktbeskrivelse
  • Viskositätsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA A3 / B3, ACEA A3 / B4
  • API: API SN
  • Producentens anbefalinger: BMW Longlife-01, MB 226.5, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, Renault RN0700, Renault RN0710
  • Indhold [liter]: 4
  • Produktserie: Helix
  • Version: Ultra
  • Varenummer: 550046268
  • Beholdertype: Kannister
  • Køretøjstype: Bil
  • SHELL: Motorolie
  • Vores pris: 315,53 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
SHELL Motorolie 5W-30, 4l
Varenummer: 550046268
315,53 kr.
78,88 kr. for 1 liter
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
MANNOL Longlife 504/507 MN7715-10 Motorolie 5W-30, 10l
Anmeldelser - 54
Produktbeskrivelse
  • Viskositätsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN
  • Producentens anbefalinger: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Indhold [liter]: 10
  • Produktserie: Longlife
  • Version: 504 / 507
  • Varenummer: MN7715-10
  • Beholdertype: Kannister
  • Køretøjstype: Bil
  • MANNOL: Motorolie
  • Vores pris: 500,61 kr.
Detaljer
MANNOL Motorolie 5W-30, 10l
Varenummer: MN7715-10
Se mere
500,61 kr.
50,06 kr. for 1 liter
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
EL600 (027EFB) EXIDE EFB EL600 Starterbatteri 12V 60Ah 640A EFB-batteri
Anmeldelser - 57
Produktbeskrivelse
  • Produktserie: EFB
  • Batterikapacitet [Ah]: 60
  • Batteri: EFB-batteri
  • Koldstarts-strøm (A): 640
  • Længde [mm]: 242
  • Bredde [mm]: 175
  • Højde [mm]: 190
  • Spænding [V]: 12
  • DIN / ISO: L2
  • Poltype: 1, 1,EN
  • Bespænding: B13
  • Polstilling 0
  • EXIDE: Starterbatteri
  • Varenummer: EL600
  • Vores pris: 1031,60 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
EXIDE Starterbatteri 12V 60Ah 640A EFB-batteri
Varenummer: EL600
1031,60 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
-41%
FEBI BILSTEIN 27876 Boltsæt, fjederben-hjullejehus venstre foraksel, højre foraksel
Anmeldelser - 38
Produktbeskrivelse
  • Monteringsside: venstre foraksel, højre foraksel
  • Vægt [kg]: 0,11
  • Læs serviceinformationen
  • Længde [mm]: 91
  • Mål udvendigt gevind: M12 x 1,5
  • Kvallitet / klasse: 10.9
  • Skruelængde under hoved [mm]: 80
  • FEBI BILSTEIN: Boltsæt, fjederben-hjullejehus
  • Varenummer: 27876
  • Vores pris: 26,76 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
FEBI BILSTEIN Boltsæt, fjederben-hjullejehus venstre foraksel, højre foraksel
Varenummer: 27876
sammenlignet med vejl. pris 45,42 kr.

26,76 kr.
Pris pr. stk
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger

Populární příspěvky

Abonner modtag vores nyhedsbreve

Udfyld din e-mailadresse for at få de seneste nyheder og tips: