Indholdsfortegnelse
Bremsekaliber der sætter sig fast: Hvad sker der, og hvordan undgår man det?
Har du bemærket at din bil trækker til den ene side når du bremser eller skal bruge længere til end normalt på at bremse helt ned? Føles det som om du skal presse bremsepedalen ned med større kraft end tidligere? Lugter der brændt efter opbremsning? Motoren kommer langsomt op i omdrejninger og kører dårligere i frigear? Måske er det på tide at reparere bremsekaliberen.
Udformning af bremsekaliber
Kaliberen er et vigtigt element i skivebremsesystemet, da den fastgør og fikserer bremseklodserne og sikrer at de kan bevæge sig når man bremser. Der findes for øjeblikket to typer af kalibere: flydende og faste.
Flydende kalibere har sædvanligvis en og undertiden to stempler udelukkende på den ene side af bremseskiven. Kaliberens hus er fastgjort til beslaget som er fastgjort til styrespindelen med bolte, bremseklodserne er monteret på beslaget.
Særlige fjedre bruges til at fastgøre klodserne i føringerne. Når bremsepedalen trykkes ned, bevæger stemplet sig ud af cylinderen og trykker på den indre bremseklods. Derefter bevæger beslaget sig langs styretapperne og trykker den ydre klods ind mod skiven.
Faste kalibere har ikke styretapper, da der sidder stempler på begge sider af bremseskiven. Når man bremser forsynes alle cylindere med bremsevæske på samme tid, så både de indre og ydre klodser bevæger sig. Nogle gange holdes de også adskilt af fjederspacere.
Hvorfor sidder min bremsekaliber fast?
De almindelige årsager til at kaliberen sætter sig fast er:
- Påvirkning af fugt og snavs, Ophobningen af snavs forhindrer stempler og føring i at bevæge sig frit. Væske forårsager rust hvilket fører til at de sætter sig fast. Hvis gummimanchetterne som skal beskytte de bevægelige dele mod stoffer fra omgivelserne, lækker, øger det risikoen for at stempler og stifter går i stykker. Hvis man ikke skifter bremsevæske i tide, øges risikoen for at kaliberen sætter sig fast: væsken indeholder vand og vandindholdet øges over tid, dette fører også til rustdannelse på stempler og tapper.
- Brug af forkert smøremiddel eller slet intet. Speciel temperaturresistent fedt skal bruges på styretapperne. Forkert fedt har det med at tørre ud eller lække igennem, det kan også ødelægge gummidelene. Styretappen kan ikke bevæge sig frit i en opsvulmet manchet.
- Pludselige temperaturudsving. Dette har en ødelæggende virkning på gummimanchetterne. De fremmer rustdannelse og kan bevirke at bremseskiven bliver skæv, hvilket ofte fører til at bremserne sætter sig fast.
- Slidte kaliberdele. Et slidt kaliberhus eller stempeloverflade har det med at blive skæv og sætte sig fast. Den snavs der ophober sig i de beskadigede dele hæmmer fri vandring af de bevægelige dele.
- Skævhed. Styretapperne kan blive bøjet pga. forkert montering, stor belastning eller skødesløs kørsel, dette øger også risikoen for blokering.
- Kørsel med slidte bremseklodser og skiver. For at sikre godt greb i et slidt friktionspar, kan det ske, at stemplet bevæger sig for langt ud af sædet og bliver skævt.
- Brug af forkert bremsevæske. Hvis væsken er for flydende, vender stemplerne ikke tilbage til udgangspositionen. Desuden kan plast- eller kompositstempler svulme op når de kommer i kontakt med forkert væske.
- Påvirkning af hårde kemikalier. Fremmedlegemer fra vejbanen og bremsevæske forårsager tidlig nedslidning af støvhætterne, så det er vigtigt at holde systemet lufttæt til alle tider.
6 regler for god brug af bremsekaliber
- Rens og smør bremseelementerne og efterse støvhætterne når du skifter bremseklodser - eller hver sjette måned. Udskift ødelagte tætningsdele med det samme.
- Skift bremsevæske i tide. Den tiltrækker vand, så dens vandindhold øges meget over tid. Dette påvirker bremsekraften og gør at stemplerne ruster på indersiden.
- Brug de rigtige smøremidler til din bilmodel. Særlig anti-scuff pasta der modvirker afskrabning, indeholder kobber eller molybden og bruges typisk til at smøre bremsernes justerskiver, trykfjedre og ydersiden af bremseklodserne. Keramiske smøremidler anbefales til klodsernes sæder. Styretapperne skal smøres med mineralbaserede produkter der er beregnet til temperaturer mellem -45 °C og +180 °C. Der findes også syntetiske universalsmøremidler der egner sig til alle bevægelige dele i bremsesystemet. Når man vedligeholder systemet er det vigtigt kun at påføre små mængder smøremiddel i støvhætterne så det ikke kommer ud på friktionsbelægningen. Du skal også undgå at der kommer anti-scuff pasta på tætningsdelene.
- Undgå en aggressiv kørestil. Når man kører på snoede veje i bjergene, kan det ikke undgås at man ofte bremser. Under normale forhold er det dog tilrådeligt ikke at starte og bremse for hårdt. på den måde overopheder bremsesystemet ikke.
- Når man udskifter bremseklodser, skal man bruge et specialværktøj for at trykke stemplet ind i cylinderen. Sikr dig at delen ikke bliver skæv - ellers kan du komme til at knække styretappens gevind og så skal den udskiftes.
- For at modvirke rust skal du behandle kaliberen med en særlig varmeresistent maling. Først skal overfladen glattes med sandpapir og affedtes. Malingen beskytter ikke alene kaliberen mod slid men giver din bil et flot look.
Konklusion: Kaliberen er en bildel man aldrig må forsømme. En velfungerende kaliber sikrer god effektivitet i bremsesystemet og dermed din sikkerhed - og andres. Hvis man ignorerer de første tegn på defekter i bremsekaliberen kan det føre til at skiven revner og bremserne slet ikke virker. Følg ovenstående anbefalinger for at sikre at din kaliber fungerer længe og gnidningsfrit.
En nyttig video relateret til indholdet: