Indholdsfortegnelse
MERCEDES-BENZ W201 motorer
Mercedes-Benz W201, bedre kendt som 190, revolutionerede kompaktklassesegmentet i 1982 og etablerede sig som den første kompakte Mercedes-sedan. I hele produktionsperioden frem til 1993 tilbød Mercedes et bredt udvalg af W201-motorer, lige fra økonomiske firecylindrede benzinmotorer til kraftfulde sekscylindrede motorer. Denne modelserie markerede det teknologiske skift fra mekaniske til elektroniske systemer og lagde grunden til moderne Mercedes-kompaktbiler.

Mercedes-Benz W201-motorer (1982-1993)
Mercedes W201-modelserien var en milepæl i Mercedes' historie og var kendetegnet ved en usædvanlig lang levetid. Med den rette vedligeholdelse nåede de fleste W201-motorer nemt op på 400.000 til 600.000 kilometer, og dieselmotorerne nåede endda op på over 800.000 kilometer. Større reparationer skulle typisk udføres mellem 200.000 og 300.000 kilometer, hvilket normalt var begrænset til topstykkepakninger eller indsprøjtningspumper i dieselmotorerne. Den absolutte topmotor i denne generation var 2,5-16V (190 E 2,5-16), som kombinerede motorsportsafprøvet teknologi med egnethed til hverdagsbrug. Teknisk set var det innovationer som multilink-bagakslen, ABS og senere ASR, der kendetegnede bilen, mens de robuste M102- og OM601-motorer cementerede Mercedes' ry for pålidelighed.
Mercedes-Benz W201 benzinmotorer (1982-1993)
Mercedes W201-benzinmotorprogrammet var hovedsageligt baseret på den gennemprøvede firecylindrede M102-motor i forskellige slagvolumenvarianter. 190 (W201) startede i 1982 med 2,0-liters motoren (M102.962) med 90 hk, efterfulgt af 1,8-liters (M102.910) med 109 hk fra 1984. Mercedes W201 2,0-liters viste sig at være særlig pålidelig og økonomisk, mens 1,8-liters imponerede med sine livlige egenskaber. Fra 1985 blev den kraftfulde 2,3-liter (M102.985) med 136 hk tilføjet, selvom den var mere tilbøjelig til topstykkeproblemer. Det absolutte højdepunkt var 190 E 2.5-16 (1984-1988) med M102.983-motoren (204 hk) og senere 190 E 2.5-16 Evolution (1989-1991) med op til 235 hk - begge motorer blev anset for at være næsten uforgængelige og nåede nemt over 300.000 kilometer. Mercedes W201-benzinmotorerne led hovedsageligt af problemer med toppakninger ved høje kilometertal og lejlighedsvise problemer med den mekaniske indsprøjtning.
Mercedes-Benz W201 dieselmotorer (1982-1993)
Den legendariske OM601-motor dominerede Mercedes W201-dieselmotorerne i forskellige udviklingsstadier. 190 D startede i 1983 med den 2,0-liters sugediesel (OM601.911) med 72 hk, som ikke var hurtig, men praktisk talt uforgængelig. Fra 1985 fulgte 190 D 2.5 med den 2,5-liters sugediesel (OM602.911) med 90 hk, som gav mere drejningsmoment og bedre ydelse. Højdepunktet var 190 D 2.5 Turbo (1988-1993) med OM602.962-motoren og 122 hk - den første turbodiesel i Mercedes' kompaktklasse. Disse Mercedes W201 TDI-motorer blev anset for at være næsten uforgængelige med et typisk kilometertal på 600.000 til 800.000 kilometer. De største problemer var begrænset til slidte indsprøjtningspumper (Bosch) efter omkring 250.000-350.000 kilometer og lejlighedsvise problemer med gløderørene. Mercedes W201 2,5 Turbo udviklede sig til den mest pålidelige og økonomiske motor i hele modelserien.
Mercedes W201 motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
M102 1.8L | 109 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Cylinderhovedpakning | God |
M102 2.0L | 90 HK | 8,2-8,8 l/100 km | Meget robust, få problemer | Meget god |
M102 2,3L | 136 HK | 9,1-9,8 l/100 km | Problemer med topstykket | Gennemsnitlig |
M102 2,5-16V | 204-235 HK | 10,5-12,0 l/100 km | Praktisk talt problemfri | Meget god |
OM601 2.0D | 72 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Langsom, men uforgængelig | God |
OM602 2.5D | 90 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Indsprøjtningspumpe efter 300.000 km | Meget god |
OM602 2,5 Turbo | 122 HK | 7,2-8,0 l/100km | Indsprøjtningspumpe, gløderør | Meget god |

Konklusion: De bedste Mercedes-Benz W201-motorer i alle generationer
Mercedes W201-motorserien repræsenterer en æra med uovertruffen pålidelighed og lang levetid, som stadig er legendarisk den dag i dag. Mens alle motorer i denne generation imponerede med deres robusthed, skilte dieselmotorerne og den motorsportsafprøvede 2,5-16V sig særligt ud. W201 beviste, at Mercedes ikke gik på kompromis med kvalitet og holdbarhed selv i den kompakte klasse.
- Bedste Mercedes W201 benzinmotor:
Mercedes W201 2,5-16V (M102.983) med 204 hk kombinerede motorsportsafprøvet teknologi med enestående pålidelighed og betragtes som en af de bedste firecylindrede motorer nogensinde.
- Bedste Mercedes W201-dieselmotor:
Mercedes W201 2,5 Turbo (OM602.962) med 122 hk tilbød den perfekte balance mellem ydelse, økonomi og den legendariske Mercedes-dieselpålidelighed med kilometertal på over 600.000 kilometer.
- Bedste Mercedes W201 allround-motor:
Mercedes W201 2,0-liter (M102.962) med 90 hk viste sig at være den mest afbalancerede motor i serien - økonomisk, pålidelig og med lav vedligeholdelse i årtier.
AUTODOC tilbyder et omfattende udvalg af kvalitetsreservedele og originale dele til service og vedligeholdelse af de klassiske Mercedes W201-motorer for at holde disse billegender i live selv i dag.