Indholdsfortegnelse
Motorer til VW T5 kassevogn
VW T5 varebil etablerede sig som en robust arbejdshest fra 2003 til 2015 og tilbød et sofistikeret udvalg af motorer til kommercielle anvendelser i hele produktionsperioden. Kontinuerlig teknisk udvikling resulterede i pålidelige diesel- og lejlighedsvis benzinmotorer, der var specielt skræddersyet til håndværkeres og transportørers krav.

VW T5 kassevogn-motorer (2003-2015)
VW T5 varebil var et kvantespring i forhold til forgængeren T4 og var kendetegnet ved moderne common-rail-dieselteknologi og en robust konstruktion. Ved korrekt vedligeholdelse kørte VW T5 Kasten-motorerne regelmæssigt 400.000 til 500.000 kilometer, og de mere kraftfulde TDI-varianter kørte ofte endnu længere. Større reparationer skulle typisk kun foretages mellem 200.000 og 300.000 kilometer - det drejede sig som regel om koblingen, turboladeren eller dobbeltmassesvinghjulet. Den absolutte topmotor i denne generation var 2,5 TDI med 174 hk, som på optimal vis kombinerede kraft, pålidelighed og moderate forbrugsværdier. Tekniske innovationer som common rail-indsprøjtning og variabel turboladergeometri satte nye standarder i erhvervskøretøjssegmentet. I en markedssammenligning udkonkurrerede T5 sine konkurrenter, Mercedes Sprinter og Ford Transit, med bedre køredynamik og lavere vedligeholdelsesomkostninger.
VW T5 kassevognens benzinmotorer (2003-2015)
Udvalget af benzinmotorer til VW T5 var meget enkelt og var hovedsageligt begrænset til 2,0 TSI med 150 hk (2009-2015), som primært blev udviklet til eksport til benzinfølsomme markeder. Denne VW T5-benzinmotor var baseret på den gennemprøvede EA888-enhed, men led af de typiske TSI-problemer fra den første generation: øget olieforbrug, problemer med timingkæden og lejlighedsvise skader på turboladeren. Forbruget var 9,5-11,0 liter pr. 100 km, hvilket gjorde den uinteressant for kommercielle brugere. I Tyskland var denne motor praktisk talt ikke tilgængelig, da diesel klart var det bedre valg til varevogne. De få importerede benzinversioner blev betragtet som eksotiske og findes næsten ikke i dag.
VW T5 kassevognens dieselmotorer (2003-2015)
2,5 TDI dominerede dieselmotorerne i VW T5 kassevogne i forskellige effektniveauer. Indgangsmotoren var 2,5 TDI med 88 hk (2003-2009), efterfulgt af kraftigere varianter med 130 hk, 163 hk og 174 hk. Alle VW T5 kassevogns TDI-motorer havde moderne common-rail-indsprøjtning og fra 2006 partikelfilter som standard. VW T5 Kasten 2,5 TDI med 130 hk udviklede sig til den mest pålidelige og bedst sælgende motor - den havde tilstrækkelig kraft til de fleste opgaver med et brændstofforbrug på kun 7,5-8,5 liter pr. 100 km. De kraftigere varianter med 163 hk og 174 hk var ideelle til tung last og anhængertræk, men havde af og til problemer med turboladeren under ekstreme belastninger. Fra 2009 blev der også tilføjet en 2,0 TDI med 140 hk, men den var mindre robust end de gennemprøvede 2,5-liters enheder. Typiske svage punkter i alle VW T5 kassevognsdieselmotorer var gløderørene, højtrykspumpen og ved høje kilometertal indsprøjtningsdyserne.
VW T5 kassevognens motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
2.0 TSI | 150 HK | 9,5-11,0 l/100 km | Olieforbrug, timingkæde, turbolader | Problematisk |
2,5 TDI | 88 HK | 8,0-9,0 l/100 km | Gløderør, lav ydelse | Gennemsnitlig |
2,5 TDI | 130 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Gløderør, meget robuste | Meget god |
2,5 TDI | 163 HK | 8,0-9,0 l/100 km | Turbolader i ekstrem drift | God |
2,5 TDI | 174 HK | 8,5-9,5 l/100 km | Turbolader, højtrykspumpe | God |
2.0 TDI | 140 HK | 7,0-8,0 l/100 km | Mindre robust end 2,5 TDI | Gennemsnit |

VW T5 kassevogn - facelift-motorer (2009-2015)
Faceliftet i 2009 bragte primært detailforbedringer og emissionsoptimeringer til VW T5 kassevognens motorer. Pålideligheden forblev på samme høje niveau som hos forgængerne, og de reviderede motorer nåede ofte op på 450.000 til 550.000 kilometer. Større reparationer blev mindre hyppige takket være forbedrede materialer og optimeret software til styreenheden. Den reviderede 2,5 TDI med 180 hk blev det nye flagskib og tilbød endnu mere drejningsmoment til tunge belastninger. Euro 5-normen krævede en mere detaljeret efterbehandling af udstødningsgassen, hvilket øgede kompleksiteten, men forbedrede miljøvenligheden betydeligt. T5 forblev foran konkurrenterne takket være sin sofistikerede teknologi og lave driftsomkostninger, selv om Mercedes indhentede dem med den nye Sprinter.
Facelift af dieselmotoren i VW T5 kassevogn (2009-2015)
De reviderede VW T5-dieselmotorer til kassevogne fik raffinerede common-rail-systemer og optimerede turboladere. Den gennemprøvede 2,5 TDI forblev tilgængelig i effektniveauerne 130 hk, 163 hk og nu 180 hk. Derudover etablerede 2,0 TDI med 140 hk sig som et mere økonomisk alternativ. VW T5 kassevogn 2,5 TDI med 180 hk blev seriens højdepunkt - med et drejningsmoment på 400 Nm håndterede den ubesværet tunge laster og anhængere på op til 3,5 tons. Alle facelift-motorer fik forbedret recirkulation af udstødningsgassen og SCR-katalysatorer til Euro 5-normen. Faceliftets VW T5 TDI-motorer blev anset for at være de mest sofistikerede i hele serien med færre problemer med gløderør og højtrykspumper. Kun AdBlue-systemet i Euro 5-motorerne viste sig at være et nyt svagt punkt med lejlighedsvise sensordefekter og tilstoppede rør.
VW T5 kassevogn benzinmotorer facelift (2009-2015)
Selv efter faceliftet forblev VW T5 kassevogn 2,0 TSI et marginalt fænomen og blev kun tilbudt på nogle få markeder. Problemerne med olieforbrug og timingkæde fortsatte, men blev afhjulpet af softwareopdateringer og forbedrede vedligeholdelsesintervaller. Denne motor forblev uinteressant for tyske håndværkere, da dieselalternativerne var overlegne i enhver henseende.
Facelift af VW T5 kassevognsmotor | Præstation | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
2.0 TSI | 150 HK | 9,5-11,0 l/100 km | Olieforbrug, timingkæde | Problematisk |
2.0 TDI | 140 HK | 6,8-7,8 l/100 km | AdBlue-system, turbolader | God |
2,5 TDI | 130 HK | 7,2-8,2 l/100 km | AdBlue-sensorer, meget robuste | Meget god |
2,5 TDI | 163 HK | 7,8-8,8 l/100 km | AdBlue-system | Godt |
2,5 TDI | 180 HK | 8,2-9,2 l/100 km | AdBlue-system, topmoderne motor | Meget god |

Konklusion: De bedste VW T5 kassevognsmotorer i alle generationer-motorer
VW T5 varebilsmotorerne har vist sig at være usædvanligt pålidelige og holdbare i løbet af tolv års produktion. Mens benzinmotorerne stort set ikke spillede nogen rolle, dominerede de robuste TDI-motorer markedet og satte standarden for erhvervskøretøjer. Kontinuerlig videreudvikling førte til stadig mere effektive og renere motorer, uden at det gik ud over den legendariske pålidelighed.
- Bedste VW T5 kassevogn benzinmotor:
VW T5 Kasten 2.0 TSI (150 hk) var den eneste tilgængelige benzinmotor, men den kan ikke anbefales på grund af dens problemer og høje brændstofforbrug.
- Bedste VW T5 Kasten dieselmotor:
VW T5 Kasten 2,5 TDI med 130 hk (2003-2015) tilbyder den bedste kombination af pålidelighed, økonomi og egnethed til hverdagsbrug. Hvis du vil have mere kraft, er 2,5 TDI med 180 hk (2009-2015) førstevalget.
- Bedste motor til VW T5 kassevogn generelt:
VW T5 kassevogn 2,5 TDI med 130 hk anses for at være den mest afbalancerede og pålidelige motor i hele sortimentet - ideel til håndværkere og håndværksmestre.
AUTODOC tilbyder et omfattende udvalg af originale kvalitetsreservedele med hurtig levering og ekspertrådgivning om vedligeholdelse og reservedele til alle VW T5 kassevognsmotorer.