Indholdsfortegnelse
MERCEDES-BENZ W212 motorer
Mercedes-Benz E-Klasse W212 blev lanceret i 2009 og etablerede sig som en reference i det øvre mellemklasse-segment med et usædvanligt varieret udvalg af MERCEDES-BENZ W212-motorer. I løbet af to generationer tilbød Mercedes-Benz en imponerende teknologisk udvikling fra klassiske sugemotorer til ultramoderne turbomotorer og hybriddrev.

MERCEDES-BENZ W212-motorer (2009-2013)
Den første W212-generation markerede et vendepunkt for Mercedes-Benz og introducerede adskillige nye motorteknologier, som ikke alle var lige modne. Kilometertallet varierede betydeligt afhængigt af motortypen: Mens de gennemprøvede V6-dieselmotorer nemt nåede op på 400.000 til 500.000 kilometer, krævede de tidlige CGI-benzinmotorer ofte dyre reparationer af det direkte indsprøjtningssystem eller knastakselfaserne mellem 150.000 og 200.000 kilometer. Især M271-motorerne led af problemer med timingkæden og kompressoren. Den absolutte topmotor i denne generation var E 350 CDI med sin 3,0-liters V6-diesel (265 hk), som perfekt kombinerede kraft, pålidelighed og økonomi og betragtes som en af de bedste dieselmotorer nogensinde.
MERCEDES-BENZ W212 benzinmotorer (2009-2013)
MERCEDES-BENZ W212 benzinmotorprogrammet bestod af et bredt udvalg af fire- til ottecylindrede motorer. Indgangsmodellen var E 200 med en 1,8-liters kompressormotor (184 hk, M271), som dog led af kroniske problemer med timingkæden og kompressoren. E 250 med 1,8-liters turbo (204 hk, M274), som først blev introduceret i 2011, viste sig at være langt mere pålidelig. CGI-motorerne med direkte indsprøjtning E 200 CGI (184 hk) og E 250 CGI (204 hk) bød på moderne teknologi, men var tilbøjelige til at forkulle indsugningsventilerne og have problemer med højtrykspumperne. E 350 (272 hk, M272) med sin 3,5-liters V6-sugemotor blev betragtet som en af de mest pålidelige benzinmotorer, mens V8-motoren i E 500 (388 hk, M273) var tilbøjelig til at have problemer med knastakselfaserne på trods af sin kraft.
MERCEDES-BENZ W212 dieselmotorer (2009-2013)
Den gennemprøvede OM642-serie dominerede udvalget af MERCEDES-BENZ W212-dieselmotorer. E 220 CDI startede med en 2,1-liters firecylindret (170 hk, OM651), som viste sig at være robust, men som af og til havde problemer med partikelfilteret. V6-dieselmotorerne udgjorde rygraden i serien: E 250 CDI (204 hk), E 300 CDI (231 hk) og den førnævnte E 350 CDI (265 hk) - alle med 3,0-liters OM642-motor. Disse MERCEDES-BENZ W212-motorer blev anset for at være usædvanligt holdbare og økonomiske med et brændstofforbrug på omkring 6,0 liter pr. 100 km. Problemerne opstod hovedsageligt, når vedligeholdelsen blev forsømt, især med gløderørene og EGR-ventilstyringen.
MERCEDES-BENZ W212 AMG-motorer (2009-2013)
AMG-varianterne bød på imponerende præstationer med E 63 AMG (525 hk, senere 557 hk) og dens 6,2-liters V8-sugemotor (M156). Denne MERCEDES-BENZ W212-motor udviklede sig til en af de mest karakteristiske AMG-motorer, men led under dyre problemer med knastaksel-fasemagneterne og lejlighedsvise skader på toppakningen under høj belastning.
MERCEDES-BENZ W212 motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
E 200 Kompressor | 184 HK | 8,1 l/100 km | Tandhjulskæde, kompressor | Problematisk |
E 250 CGI | 204 HK | 7,4 l/100 km | Ventilforkoksning, højtrykspumpe | Moderat |
E 350 | 272 HK | 8,9 l/100 km | Meget robust | Meget god |
E 500 | 388 HK | 10,1 l/100 km | Camshaft phaser | God |
E 220 CDI | 170 HK | 5,1 l/100 km | Partikelfilter | God |
E 350 CDI | 265 HK | 6,0 l/100 km | Usædvanlig robust | Meget god |
E 63 AMG | 525-557 HK | 11,9 l/100 km | Fasemagneter til knastaksel | God |

MERCEDES-BENZ W212-motorer (2013-2016)
Facelift-generationen bragte en betydelig forbedring af motorkvaliteten og betragtes som den mest modne W212-variant. De fleste MERCEDES-BENZ W212-motorer i denne generation kan nemt nå 300.000 til 450.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse, hvor de reviderede V6-dieselmotorer fortsat betragtes som benchmark for lang levetid. De største forbedringer blev set i benzinmotorerne: De nye M274 firecylindrede turbomotorer viste sig at være betydeligt mere pålidelige end deres forgængere, mens V8-motorerne fra AMG blev konverteret til moderne biturbo-teknologi. Det absolutte højdepunkt var den reviderede E 350 CDI med optimeret udstødningsgasrensning og endnu bedre effektivitet. Hybridteknologien fik også sin debut med E 300 BlueTEC Hybrid.
MERCEDES-BENZ W212 benzinmotorer (2013-2016)
De reviderede MERCEDES-BENZ W212 benzinmotorer viste betydelige kvalitetsforbedringer. E 200 fik den nye 2,0-liters turbo (184 hk, M274), som eliminerede de kroniske problemer med kompressormotoren. E 250 (211 hk, M274) viste sig at være en særlig succes og udviklede sig til den mest pålidelige firecylindrede benzinmotor i serien. V6-motorerne E 300 (245 hk) og E 400 (333 hk) var baseret på den nye M276-serie med direkte indsprøjtning og turboladning, men viste lejlighedsvis problemer med turboladerne ved højt kilometertal. E 500 blev erstattet af E 400, mens AMG skiftede til den nye 4,0-liters biturbo-teknologi (M177) med 571 hk i E 63 AMG S.
MERCEDES-BENZ W212 dieselmotorer (2013-2016)
MERCEDES-BENZ W212-dieselmotorerne blev primært optimeret med hensyn til rensning af udstødningsgassen. E 220 CDI (170 hk, OM651) blev revideret og viste sig at være endnu mere robust, mens V6-dieselmotorerne E 250 CDI (204 hk), E 300 CDI (231 hk) og E 350 CDI (258 hk) bevarede deres gennemprøvede pålidelighed. En ny tilføjelse var E 350 BlueTEC med AdBlue-teknologi, som opfyldte Euro 6-standarden og bevarede sin legendariske levetid på trods af en mere kompleks rensning af udstødningsgassen. Disse MERCEDES-BENZ W212-motorer blev fortsat betragtet som benchmark for dieselmotorer i den øvre mellemklasse.
MERCEDES-BENZ W212 hybriddrift (2013-2016)
E 300 BlueTEC Hybrid kombinerede den 2,1-liters dieselmotor med en elmotor til en systemydelse på 231 hk. Denne MERCEDES-BENZ W212-motorhybrid havde en imponerende effektivitet med et standardforbrug på kun 4,1 liter pr. 100 km, men viste af og til problemer med den komplekse elektronik og hybridbatteriet, når den havde kørt mange kilometer.
MERCEDES-BENZ W212 motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
E 200 | 184 HK | 6,8 l/100 km | Betydeligt forbedret | God |
E 250 | 211 HK | 6,9 l/100 km | Meget robust | Meget god |
E 300 | 245 HK | 7,4 l/100 km | Lejlighedsvis turbolader | God |
E 400 | 333 HK | 8,1 l/100 km | Turbolader med højt kilometertal | God |
E 220 CDI | 170 HK | 4,5 l/100 km | Meget robust | Meget god |
E 350 BlueTEC | 258 HK | 5,3 l/100 km | Legendarisk pålidelighed | Meget god |
E 300 BlueTEC Hybrid | 231 HK | 4,1 l/100 km | Kompleks elektronik | God |
E 63 AMG S | 571 HK | 10,5 l/100 km | Ny biturbo-teknologi | God |

Konklusion: De bedste MERCEDES-BENZ W212-motorer i alle generationer
Udviklingen af MERCEDES-BENZ W212-motorerne viser Mercedes-Benz' skifte fra traditionel til moderne motorteknologi. Mens de tidlige benzinmotorer stadig havde begyndervanskeligheder, udviklede de senere turbomotorer sig til pålidelige kraftværker. V6-dieselmotorerne forblev modelseriens styrke hele vejen igennem og satte standarder for holdbarhed og effektivitet. AMG-motorerne gennemgik en komplet udvikling fra atmosfæriske V8-motorer til moderne biturbo-enheder.
- Bedste MERCEDES-BENZ W212 benzinmotor:
E 250 (211 hk, M274, Generation II) kombinerer moderne turboteknologi med fremragende pålidelighed og et fornuftigt brændstofforbrug.
- Bedste MERCEDES-BENZ W212 dieselmotor:
E 350 CDI/BlueTEC (258-265 hk, OM642) tilbyder den perfekte kombination af ydelse, pålidelighed og holdbarhed på tværs af begge generationer.
- Bedste MERCEDES-BENZ W212 hybridmotor:
E 300 BlueTEC Hybrid (231 hk) med sit usædvanligt lave brændstofforbrug og solide egnethed til hverdagsbrug på trods af kompleks teknologi.
Når det gælder vedligeholdelse og reservedele til alle generationer af MERCEDES-BENZ W212-motorer, tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af originale kvalitetsreservedele med hurtig levering og ekspertrådgivning.