Indholdsfortegnelse
Mercedes W203-motorer
Fra 2000 til 2007 markerede Mercedes C-Klasse W203 en ny æra for Mercedes-Benz i det kompakte segment og etablerede sig som en seriøs konkurrent til BMW 3-serie og Audi A4 med sit mangfoldige udvalg af Mercedes W203-motorer. I løbet af den syv år lange produktionsperiode udviklede motorerne sig løbende og bød på en imponerende teknologisk udvikling fra klassiske sugemotorer til moderne kompressormotorer.

Mercedes W203-motorer (2000-2007)
Mercedes C-Klasse W203 var den første helt nye C-Klasse-generation i det 21. århundrede og var kendetegnet ved et usædvanligt bredt udvalg af motorer, fra økonomiske firecylindrede dieselmotorer til kraftige V8-motorer med kompressor. Kilometertallet varierede meget afhængigt af motortypen: Mens de gennemprøvede CDI-dieselmotorer nemt nåede 400.000 til 500.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse, krævede de tidlige benzinmotorer med kompressor ofte dyre reparationer af ventildækselpakninger eller luftmassestrømssensorer mellem 150.000 og 200.000 kilometer. Skader på motoren på grund af fejl i styrekæden var ikke ualmindelige, hvis vedligeholdelsen blev forsømt. Den absolutte topmotor i denne generation var C 320 CDI med 224 hk, som på optimal vis kombinerede kraft, pålidelighed og moderate brændstofforbrugsværdier for den tid. Mercedes W203-motorerne kendetegnede en hel generation af biler og betragtes i dag som en milepæl i Mercedes' udvikling.
Mercedes W203 benzinmotorer (2000-2007)
Mercedes W203-benzinmotorprogrammet bestod af et imponerende udvalg af motorer. C 180 med en 95 kW (129 hk) M111-motor udgjorde indgangsmodellen, efterfulgt af C 200 med 100 kW (136 hk). Begge enheder var designet som sugemotorer og blev betragtet som pålidelige, men ikke særlig kraftfulde i forhold til bilens vægt. C 230 Kompressor med 120 kW (163 hk) introducerede kompressorteknologi og tilbød betydeligt mere effekt, men led af typiske problemer med tidlige kompressormotorer: defekter i luftmassestrømssensoren, ventildækseltætninger og lejlighedsvise kompressorskader gjorde den mere vedligeholdelseskrævende. De bedste Mercedes W203-benzinmotorer var C 320 med 160 kW (218 hk) V6-sugemotor og den legendariske C 32 AMG med 260 kW (354 hk) V6 med kompressor, som anses for at være en af de Mercedes W203-motorer, der har den stærkeste karakter, men høje vedligeholdelsesomkostninger.
Mercedes W203 dieselmotorer (2000-2007)
CDI-teknologien med common-rail-indsprøjtning dominerede Mercedes W203-dieselmotorerne. C 200 CDI startede med 75 kW (102 hk) og blev senere opgraderet til 90 kW (122 hk). C 220 CDI med 105 kW (143 hk) udviklede sig til bestselleren og den mest pålidelige motor i hele modelserien - især de varianter, der blev produceret fra 2003 og fremefter med et revideret indsprøjtningssystem, viste sig at være ekstremt holdbare og økonomiske. Mercedes W203 C 270 CDI med 125 kW (170 hk) bød allerede på imponerende køreegenskaber, mens topmodellen C 320 CDI diesel med 165 kW (224 hk) V6-motor kombinerede sportslige præstationer med dieseleffektivitet. Disse Mercedes W203 CDI-motorer opfyldte allerede Euro 3- og senere Euro 4-standarderne og blev betragtet som benchmark for jævn kørsel og pålidelighed i klassen.
Mercedes W203 sportsmotorer (2000-2007)
De sportslige Mercedes W203-motorer omfattede C 55 AMG med en 270 kW (367 hk) V8-sugemotor, som imponerede med sin karakteristiske lyd og brutale kraftoverførsel, men som havde et højt brændstofforbrug og krav til vedligeholdelse. Tekniske problemer opstod primært med ventildækselpakningerne og den komplekse elektronik. C 32 AMG med sin V6 med kompressor blev anset for at være mere pålidelig, men krævede stadig meget vedligeholdelse på grund af den komplekse kompressorteknologi.
Mercedes W203-motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
C 180 | 129 HK | 8,2-8,8 l/100 km | Svag ydelse, timingkæde | Gennemsnit |
C 200 | 136 HK | 8,0-8,6 l/100 km | Tandhjulskæde, lidt kraft | Gennemsnitlig |
C 230 Kompressor | 163-192 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Luftmassesensor, kompressor | Moderat |
C 320 | 218 HK | 9,8-10,4 l/100 km | Pakninger til ventildæksel | God |
C 200 CDI | 102-122 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Meget robust fra 2003 | Meget god |
C 220 CDI | 143 HK | 5,4-6,0 l/100 km | Benchmark for pålidelighed | Meget god |
C 270 CDI | 170 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Lejlighedsvis turbolader | God |
C 320 CDI | 224 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Kompleks, men kraftfuld | God |
C 32 AMG | 354 HK | 11,5-12,8 l/100 km | Kompressor, stor vedligeholdelse | Moderat |
C 55 AMG | 367 HK | 13,2-14,5 l/100 km | Ventildæksel, højt brændstofforbrug | Moderat |

Konklusion: De bedste Mercedes W203-motorer
Udviklingen af Mercedes W203-motorer viser tydeligt Mercedes' fokus på mangfoldighed og teknisk innovation. Mens Mercedes W203 CDI-dieselmotorerne konsekvent imponerede med deres enestående pålidelighed og lange levetid, kæmpede de tidlige benzinmotorer med kompressor med de typiske begyndervanskeligheder ved nye teknologier. De sportslige AMG-varianter havde en imponerende ydeevne, men krævede en tilsvarende vedligeholdelse og et tilsvarende brændstofbudget.
- Bedste Mercedes W203 benzinmotor:
Mercedes W203 C 320 (218 hk) kombinerer solid V6-teknologi med tilstrækkelig kraft og acceptabel pålidelighed for en benzinmotor af denne generation.
- Bedste Mercedes W203 dieselmotor:
Mercedes W203 C 220 CDI (143 hk) tilbyder den bedste kombination af pålidelighed, økonomi og anvendelighed i hverdagen og anses for at være referencen for langtidsholdbare dieselmotorer.
- Bedste Mercedes W203 sportsmotor:
Mercedes W203 C 32 AMG (354 hk) med sin karakteristiske kompressorlyd og imponerende køreegenskaber på trods af højere vedligeholdelseskrav.
Til vedligeholdelse og reservedele til alle Mercedes W203-motorer tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af originale kvalitetsreservedele med hurtig levering og ekspertrådgivning til denne klassiske Mercedes-generation.