• SHOP
  • CLUB
Prøv premium konto
0
Min garage
Tilføj køretøj
0
Vare(r) #
0,00 kr.
Din indkøbsvogn er tom

Skoda Octavia 2 Combi motorer

Indholdsfortegnelse

  1. Skoda Octavia 2 Combi motorer - første generation af den moderne æra (2004-2013)
    1. Skoda Octavia 2 Combi benzinmotorer: Første generation (2004-2013)
    2. Skoda Octavia 2 Combi dieselmotorer: første generation (2004-2013)
  2. Skoda Octavia 2 Combi motorer - Facelift med Euro-5 (2008-2013)
    1. Skoda Octavia 2 Combi benzinmotorer: Facelift-æraen (2008-2013)
    2. Skoda Octavia 2 Combi dieselmotorer: Euro 5-æraen (2008-2013)
  3. Konklusion: De bedste Skoda Octavia 2 Combi motorer i alle generationer

Anden generation af Skoda Octavia Combi blev lanceret i 2004 og etablerede sig hurtigt som en af de mest succesfulde kompakte stationcars på det europæiske marked. Bilen imponerede med et bredt udvalg af motorer fra økonomiske benzinmotorer til kraftige TDI-dieselmotorer fra Volkswagen Group. Den kontinuerlige videreudvikling af motorerne gennem otte års produktion afspejler den hurtige teknologiske udvikling inden for motorteknologi.

Skoda Octavia 2 Combi motorer - første generation af den moderne æra (2004-2013)

Skoda Octavia 2 Combi motorerne fra den første moderne generation prægede markedet for praktiske familiebiler fra 2004 til 2013. Denne serie opnåede typisk kilometertal på mellem 250.000 og 350.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse. Større reparationer er normalt påkrævet efter 180.000 til 220.000 kilometer, hvorved dieselmotorerne generelt er mere holdbare end deres benzinmodstykker. Den absolutte frontløber i denne generation var 2.0 TDI med 140 hk, som imponerede med sin kombination af ydelse, økonomi og pålidelighed. Blandt de tekniske højdepunkter var introduktionen af common-rail-teknologi i dieselmotorerne og videreudviklingen af FSI direkte indsprøjtning i benzinmotorerne. I en markedssammenligning placerede Octavia 2 Combi sig med succes i forhold til konkurrenter som VW Golf Variant og Ford Focus Turnier.

Skoda Octavia 2 Combi benzinmotorer: Første generation (2004-2013)

Udvalget af benzinmotorer i Skoda Octavia 2 Combi bestod af forskellige slagvolumener og effektniveauer. Indgangsmotoren 1,4 MPI med 80 hk (motorkode BCA) viste sig at være robust, men undermotoriseret i forhold til stationcarens vægt. 1,6 MPI med 102 hk (BGU), som blev betragtet som en allrounder, var meget mere populær. FSI-motorerne med direkte indsprøjtning, 1,6 FSI med 115 hk (BLF) og 2,0 FSI med 150 hk (BLR/BLY), gav mere kraft, men havde en tendens til at få problemer med højtrykspumperne fra omkring 120.000 kilometer. Den sportslige 2,0 TSI med 200 hk (BWA) rundede toppen af programmet af, men kæmpede med turboladerproblemer fra 150.000 kilometer.

De atmosfæriske MPI-motorer viste særlige styrker i kraft af deres enkelhed og holdbarhed. FSI-motorernes svage punkter var det komplekse direkte indsprøjtningssystem og de dermed forbundne reparationsomkostninger. 1,6 MPI etablerede sig som en bestseller på grund af sine velafbalancerede egenskaber.

Skoda Octavia 2 Combi dieselmotorer: første generation (2004-2013)

Udvalget af dieselmotorer til Skoda Octavia 2 Combi var baseret på den gennemprøvede TDI-teknologi. 1,9 TDI var tilgængelig i tre effektniveauer: 105 hk (BXE), 115 hk (BKC) og 130 hk (BXF). Disse pumpeinjektormotorer blev anset for at være særligt robuste og nåede ofte op på over 300.000 kilometer. Den mere moderne 2.0 TDI blev lanceret i 2005 med 140 hk (BKD) og senere 170 hk (BMN), begge udstyret med et common-rail-system.

1,9 TDI med 105 hk viste sig at være den mest økonomiske og pålidelige diesel, mens 2,0 TDI med 140 hk gav den bedste balance mellem ydelse og forbrug. Typiske svage punkter ved TDI-motorerne var defekte indsprøjtningsdyser efter 180.000 kilometer og problemer med recirkulation af udstødningsgassen. 2.0 TDI med 170 hk var også udsat for turboladerskader fra 200.000 kilometer og fremefter.

Motor Effekt (PS) Forbrug (l/100km) Typiske svagheder Vurdering
1,4 MPI 80 7,2 Underdimensioneret Gennemsnit
1,6 MPI 102 7,8 Intet alvorligt God
1.6 FSI 115 7,5 Højtrykspumpe Gennemsnitlig
2,0 FSI 150 8,1 Direkte indsprøjtning Moderat
2.0 TSI 200 8,9 Turbolader Gennemsnitlig
1.9 TDI 105 105 5,2 Injektorer Meget god
1,9 TDI 115 115 5,4 EGR-ventil God
1.9 TDI 130 130 5,6 Pumpe-dyse God
2.0 TDI 140 140 5,8 Turbolader fra 200tkm Meget god
2.0 TDI 170 170 6,2 Turbolader, DPF God

Skoda Octavia 2 Combi motorer - Facelift med Euro-5 (2008-2013)

Skoda Octavia 2 Combi motorer - Facelift med Euro-5 (2008-2013)

Faceliftet i 2008 bragte vigtige forbedringer til Skoda Octavia 2 Combi motorerne for at opfylde Euro 5 standarden. Pålideligheden forblev på det sædvanlige niveau med kilometertal på op til 300.000 kilometer. Større reparationer er typisk nødvendige mellem 160.000 og 200.000 kilometer. Den reviderede 2.0 TDI med 140 hk (CBAB) etablerede sig som guldstandarden i denne modelopgradering. De tekniske innovationer omfattede forbedret efterbehandling af udstødningsgassen og optimeret motorstyring. Markedspositionen blev yderligere styrket med denne opdatering.

Skoda Octavia 2 Combi benzinmotorer: Facelift-æraen (2008-2013)

Efter faceliftet fik Skoda Octavia 2 Combi-motorerne reviderede benzinmotorer. Den gennemprøvede 1,6 MPI (CCSA) forblev i programmet med 102 hk og fortsatte med at imponere med sin pålidelighed. En ny tilføjelse var 1,2 TSI med 105 hk (CBZB), som imponerede med sin downsizing-teknologi. 1,4 TSI med 122 hk (CAXA) og 1,8 TSI med 160 hk (CDAA) afrundede det moderniserede program.

1,2 TSI viste sig at være et teknisk fremskridt med lavt brændstofforbrug, men var tilbøjelig til at få problemer med timingkæden efter 100.000 kilometer. 1,8 TSI'en leverede god effekt, men var tilbøjelig til at få problemer med vandpumpen. Den klassiske 1,6 MPI forblev den mest pålidelige benzinmotor i serien.

Skoda Octavia 2 Combi dieselmotorer: Euro 5-æraen (2008-2013)

Dieselmotorerne i Skoda Octavia 2 Combi blev grundlæggende revideret til Euro 5. Den gennemprøvede 1,9 TDI blev udfaset, mens 2,0 TDI dominerede programmet i varianterne 110 hk (CFHC), 140 hk (CBAB) og 170 hk (CBBB). Alle motorer var udstyret med partikelfiltre og optimeret efterbehandling af udstødningsgassen.

2.0 TDI med 110 hk etablerede sig som økonomimester, mens 140 hk-versionen tilbød det bedste kompromis mellem ydelse og effektivitet. Motoren med 170 hk var forbeholdt sportslige krav, men havde en tendens til at blive slidt hurtigere. Typiske problemer var tilstoppede partikelfiltre på korte ture og defekte EGR-ventiler efter 150.000 kilometer.

Motor Effekt (hk) Brændstofforbrug (l/100 km) Typiske svagheder Vurdering
1.2 TSI 105 6,1 Timing-kæde Gennemsnit
1.4 TSI 122 6,4 Turbolader God
1.6 MPI 102 7,6 Ikke noget alvorligt Meget god
1.8 TSI 160 7,2 Vandpumpe God
2.0 TDI 110 110 4,9 Tilstopning af DPF God
2.0 TDI 140 140 5,1 EGR-ventil Meget god
2.0 TDI 170 170 5,7 Turbolader God

Konklusion: De bedste Skoda Octavia 2 Combi motorer i alle generationer

Motorudviklingen i Skoda Octavia 2 Combi afspejler overgangen fra klassiske sugemotorer til moderne turbo- og direkte indsprøjtningsteknologier. Gennem hele produktionsperioden har især TDI-dieselmotorerne bevist deres overlegenhed med hensyn til holdbarhed og økonomi.

  • Bedste Skoda Octavia 2 Combi benzinmotor:

1,6 MPI med 102 hk imponerer med sin kompromisløse pålidelighed og lave vedligeholdelsesomkostninger med acceptable præstationer.

  • Bedste Skoda Octavia 2 Combi dieselmotor:

2.0 TDI med 140 hk kombinerer optimale køreegenskaber med lavt brændstofforbrug og dokumenteret TDI-levetid.

  • Mest pålidelige Skoda Octavia 2 Combi motor:

1,9 TDI med 105 hk anses for at være næsten uforgængelig og kører regelmæssigt mere end 400.000 kilometer.

Reservedele til alle Skoda Octavia 2 Combi motorer fås hos AUTODOC i dokumenteret kvalitet og til fordelagtige priser.

AUTODOC Bedst sælgende: reservedele til en rimelig pris

BX-CRI3 BOSCH 0 986 435 360 Indsprøjtningsdyse Common rail, med tætningsring
Anmeldelser - 26
Produktbeskrivelse
  • Tillægsartikel / Yderligere info. 2: med tætningsring
  • Ombytningsdel
  • Brændstofforberedelse: Common rail
  • BOSCH: Indsprøjtningsdyse
  • Varenummer: 0 986 435 360
  • Stand: Renoveret
Detaljer
BOSCH Indsprøjtningsdyse Common rail, med tætningsring
Varenummer: 0 986 435 360
1481,03 kr.
Pris inkl. 25 % moms, Gratis levering
-26%
SWAG 30 92 7056 Låsebolte kuglebund A/G, 27 mm
Anmeldelser - 11
Produktbeskrivelse
  • Monteringsside: foraksel, bagaksel
  • Længde [mm]: 53,5
  • Diameter [mm]: 23,7
  • Mål udvendigt gevind: M14 x 1,5
  • Gevindlængde [mm]: 27
  • Kvallitet / klasse: 8.8
  • Nøglespændvidde: 17, 19
  • Hjulfastgøring: kuglebund A / G
  • Materiale: Stål
  • Skruelængde under hoved [mm]: 29
  • Vægt [kg]: 0,45
  • Låsbar: Aflåselig
  • Kontroller mål
  • Læs serviceinformationen
  • SWAG: Låsebolte
  • Varenummer: 30 92 7056
  • Vores pris: 189,67 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
SWAG Låsebolte kuglebund A/G, 27 mm
Varenummer: 30 92 7056
sammenlignet med vejl. pris 258,48 kr.

189,67 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
BTS TURBO T981432 Turbolader Turbolader, med olietilløbs-slange, med olieaftapningsslange, med monterings-/fastgørelsesmateriale, TURBO SERVICE SET ORIGINAL
Produktbeskrivelse
  • Tillægsartikel / Yderligere info.: med olietilløbs-slange, med olieaftapningsslange, med monterings- / fastgørelsesmateriale
  • Kvalitet: ORIGINAL
  • Indblæsningstype: Turbolader
  • Yderligere info.: TURBO SERVICE SET ORIGINAL
  • BTS TURBO: Turbolader
  • Varenummer: T981432
  • Vores pris: 9635,14 kr.
  • Stand: Renoveret
Detaljer
BTS TURBO Turbolader Turbolader, med olietilløbs-slange, med olieaftapningsslange, med monterings-/fastgørelsesmateriale, TURBO SERVICE SET ORIGINAL
Varenummer: T981432
9635,14 kr.
Pris inkl. 25 % moms, Gratis levering
VAG G004000M2 Servostyringsolie Inhalt: 1l
Anmeldelser - 38
Produktbeskrivelse
  • Indhold [liter]: 1
  • VAG: Servostyringsolie
  • Varenummer: G004000M2
  • Vores pris: 217,31 kr.
Detaljer
VAG Servostyringsolie Inhalt: 1l
Varenummer: G004000M2
Se mere
217,31 kr.
217,31 kr. for 1 liter
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
TYC 15-0417-00-2 Ekstra bremselygte med LED
Anmeldelser - 6
Produktbeskrivelse
  • Registreringstype: ECE-godkendt
  • Lampe / pæretype: LED
  • Tillægsartikel / Yderligere info.: med LED
  • TYC: Ekstra bremselygte
  • Varenummer: 15-0417-00-2
  • Vores pris: 314,09 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
TYC Ekstra bremselygte med LED
Varenummer: 15-0417-00-2
314,09 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
-36%
JP GROUP 1150000100 Bagbro
Anmeldelser - 1
Produktbeskrivelse
  • Monteringsside: bagaksel
  • Tillægsartikel / Yderligere info.: uden bøsning
  • Stabilisatordiameter [mm]: 18
  • Monteringsdiameter [mm]: 69
  • JP GROUP: Bagbro
  • Varenummer: 1150000100
  • Vores pris: 1981,25 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
JP GROUP Bagbro
Varenummer: 1150000100
sammenlignet med vejl. pris 3137,52 kr.

1981,25 kr.
EL700 (067EFB) EXIDE EFB EL700 Starterbatteri 12V 70Ah 760A EFB-batteri
Anmeldelser - 49
Produktbeskrivelse
  • Produktserie: EFB
  • Batterikapacitet [Ah]: 70
  • Batteri: EFB-batteri
  • Koldstarts-strøm (A): 760
  • Længde [mm]: 278
  • Bredde [mm]: 175
  • Højde [mm]: 190
  • Spænding [V]: 12
  • DIN / ISO: L3
  • Poltype: 1, 1,EN
  • Bespænding: B13
  • Polstilling 0
  • EXIDE: Starterbatteri
  • Varenummer: EL700
  • Vores pris: 1204,29 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
EXIDE Starterbatteri 12V 70Ah 760A EFB-batteri
Varenummer: EL700
1204,29 kr.
Pris inkl. 25 % moms, Gratis levering
-55%
DENSO DCP32045 Klimakompressor 7SEU17C, ND-8, R134a
Anmeldelser - 53
Produktbeskrivelse
  • Producentbegrænsning: DENSO, VW-Group
  • Kompressor-ID: 7SEU17C
  • Kompressorolie: ND-8
  • Oliepåfyldningsmængde [ml]: 140
  • Remskiver-Ø [mm]: 110
  • Sporantal: 6
  • Kølemiddel- / væske: R134a
  • vægt [g]: 5120
  • Kvalitet: OE
  • til original-nummer: 1K0820859S
  • Antal riller: 6
  • fyldt
  • Længde [mm]: 216
  • Højde [mm]: 138
  • Monteringstype: boltet / skruet
  • Bruttovægt [kg]: 5930
  • DENSO: Klimakompressor
  • Varenummer: DCP32045
  • Vores pris: 1782,44 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
DENSO Klimakompressor 7SEU17C, ND-8, R134a
Varenummer: DCP32045
sammenlignet med vejl. pris 3973,60 kr.

1782,44 kr.
Pris inkl. 25 % moms, Gratis levering
OSRAM ORIGINAL 2820 Pære 12V 2W, Sokkelpærer
Anmeldelser - 4
Produktbeskrivelse
  • Lampe / pæretype: Sokkelpærer
  • Produktserie: ORIGINAL
  • Spænding [V]: 12
  • Nominel ydelse [W]: 2
  • Sokkeltype glødepære: W2.1x9.5d
  • OSRAM: Pære
  • Varenummer: 2820
  • Stand: Helt ny
Detaljer
OSRAM Pære 12V 2W, Sokkelpærer
Varenummer: 2820
8,79 kr.
Pris pr. stk
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
027TE EXIDE PREMIUM EA640 Starterbatteri 12V 64Ah 640A B13 Bly-syre batteri
Anmeldelser - 29
Produktbeskrivelse
  • Produktserie: PREMIUM
  • Batterikapacitet [Ah]: 64
  • Batteri: Bly-syre batteri
  • Bespænding: B13
  • Koldstarts-strøm (A): 640
  • Længde [mm]: 242
  • Bredde [mm]: 175
  • Højde [mm]: 190
  • Spænding [V]: 12
  • DIN / ISO: L2
  • Poltype: EN, 1
  • Polstilling 0
  • EXIDE: Starterbatteri
  • Varenummer: EA640
  • Vores pris: 874,43 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
EXIDE Starterbatteri 12V 64Ah 640A B13 Bly-syre batteri
Varenummer: EA640
874,43 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
VAG Special G GS55502M4 Motorolie 5W-40, 5l
Anmeldelser - 78
Produktbeskrivelse
  • Viskositätsklasse SAE: 5W-40
  • Producentens anbefalinger: VW 502 00, VW 505 00
  • Indhold [liter]: 5
  • Produktserie: Special G
  • Varenummer: GS55502M4
  • VAG: Motorolie
  • Vores pris: 511,36 kr.
Detaljer
VAG Motorolie 5W-40, 5l
Varenummer: GS55502M4
511,36 kr.
102,27 kr. for 1 liter
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
-59%
METZGER 4120001 Bremserør Bagaksel venstre, ved bremsekaliber, OE-part
Anmeldelser - 9
Produktbeskrivelse
  • Monteringsside: Bagaksel venstre, ved bremsekaliber
  • Yderligere info.: OE-part
  • Modsvarende del til den modsatte side: 4120002
  • METZGER: Bremserør
  • Varenummer: 4120001
  • Vores pris: 149,15 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
METZGER Bremserør Bagaksel venstre, ved bremsekaliber, OE-part
Varenummer: 4120001
sammenlignet med vejl. pris 368,59 kr.

149,15 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
VALEO 632200 Parkeringssensor bag, med sensor, Anzahl der Sensoren: 4
Anmeldelser - 20
Produktbeskrivelse
  • Monteringsside: bag
  • Farve: sort, mat
  • Trækanordning: med automatisk parkeringsassistent afbrydelse
  • Køretøjstilbehør: til køretøjer med anhængertræk
  • DIN / ISO: 17386
  • Sensortype: Ultralydsensor
  • Visning: uden visning
  • Vægt [kg]: 1,156
  • Kemisk egenskab: malbar
  • Nominel spænding [V]: 12
  • Tillægsartikel / Yderligere info. 2: med sensor
  • Monteringstype: montering
  • Sensorudstrålingsvinkel parkeringsassistent: Sensorudstrålingsvinkel : 0 til 5 grader
  • Højdejustering til [cm]: 65
  • Parkeringsassistent aktivering: med akustisk advarselsfunktion, med radio-mute, Aktiveringsmulighed via kontakt, Aktivering via bakgear
  • Parameter Programming, PPS (Parkeringsassistent): med parameter programmering, PPS
  • til køretøjsbredde til [m]: 2,2
  • Rækkevidde til [m]: 1,7
  • Rækkevidde fra [m]: 0,1
  • Højdejustering fra [cm]: 40
  • Monteringstid på [i timer]: 1,5
  • Antal sensorer: 4
  • VALEO: Parkeringssensor
  • Varenummer: 632200
  • Vores pris: 720,26 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
VALEO Parkeringssensor bag, med sensor, Anzahl der Sensoren: 4
Varenummer: 632200
720,26 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
MANNOL ENERGY MN7511-10 Motorolie 5W-30, 10l, Delsyntetisk olie
Anmeldelser - 65
Produktbeskrivelse
  • Viskositätsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API CH-4, API SN
  • Producentens anbefalinger: Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 503 01, VW 501 01, MB 229.5, BMW Longlife-98, Renault RN0710, Renault RN0700
  • Indhold [liter]: 10
  • Olie: Delsyntetisk olie
  • Produktserie: ENERGY
  • Varenummer: MN7511-10
  • MANNOL: Motorolie
  • Vores pris: 401,67 kr.
Detaljer
MANNOL Motorolie 5W-30, 10l, Delsyntetisk olie
Varenummer: MN7511-10
Se mere
401,67 kr.
40,17 kr. for 1 liter
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
MANNOL ENERGY MN7511-4 Motorolie 5W-30, 4l, Delsyntetisk olie
Anmeldelser - 63
Produktbeskrivelse
  • Viskositätsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API CH-4, API SN
  • Producentens anbefalinger: VW 503 01, Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 501 01, MB 229.5, BMW Longlife-98, Renault RN0710, Renault RN0700
  • Indhold [liter]: 4
  • Olie: Delsyntetisk olie
  • Produktserie: ENERGY
  • Varenummer: MN7511-4
  • MANNOL: Motorolie
  • Vores pris: 191,50 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
MANNOL Motorolie 5W-30, 4l, Delsyntetisk olie
Varenummer: MN7511-4
Se mere
191,50 kr.
47,88 kr. for 1 liter
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger

Populární příspěvky

Abonner modtag vores nyhedsbreve

Udfyld din e-mailadresse for at få de seneste nyheder og tips: