Indholdsfortegnelse
Nissan Juke motorer
Siden lanceringen i 2010 har Nissan Juke etableret sig som en polariserende kompakt crossover med et umiskendeligt design, der tilbyder et overskueligt, men karakteristisk udvalg af motorer i to generationer. Den teknologiske udvikling fra konventionelle sugemotorer til moderne turbobenzinmotorer og hybriddrev afspejler Nissans transformation.

Nissan Juke generation I (2010-2019)
Den første generation af Nissan Juke var kendetegnet ved gennemprøvet, men ikke særlig avanceret drevteknologi og opnåede typisk et kilometertal på 250.000 til 300.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse. Større reparationer var normalt påkrævet mellem 150.000 og 200.000 kilometer, og CVT-transmissioner forårsagede flere problemer end selve motorerne. Den absolutte topmotor i denne generation var 1,6 DIG-T med 190 hk, som tilbød den bedste kombination af ydelse og køreglæde på trods af lejlighedsvise svagheder ved turboladeren. Teknisk set forblev Nissan konservativ og satsede på velafprøvede motorer uden de store nyskabelser. I en markedssammenligning positionerede Juke sig som en gunstig indgang til crossover-segmentet, men kunne ikke holde trit med de mange forskellige motorer, der tilbydes af tyske premium-konkurrenter.
Nissan Juke benzinmotorer: Generation I (2010-2019)
Motorprogrammet til Nissan Juke var hovedsageligt baseret på den gennemprøvede 1,6-liters HR16DE-sugemotor med 86 kW (117 hk), der fungerede som indgangsmotor fra 2010 til 2019. Denne Nissan Juke-motor viste sig at være ekstremt pålidelig, men også uinspirerende - den træge kraftopbygning og det høje brændstofforbrug under sportslig kørsel gjorde den til det svageste led i sortimentet. Meget mere interessant var 1.6 DIG-T (MR16DDT) med turboladning og direkte indsprøjtning, som var tilgængelig i to effektniveauer: 140 kW (190 hk) fra 2010-2014 og senere 147 kW (200 hk). Disse Nissan Juke-turbomotorer havde en livlig ydeevne, men led af typiske turboladerproblemer og lejlighedsvise problemer med direkte indsprøjtning, der kunne føre til tilkoksning af ventiler.
Nissan Juke-dieselmotorer: Generation I (2010-2019)
Den eneste dieselmotor i Nissan Juke var 1.5 dCi (K9K) med 81 kW (110 hk), som blev tilbudt fra 2010 til 2018. Denne motor fra Renault-Nissan-alliancen blev anset for at være økonomisk og pålidelig, kørte langt på literen uden problemer og havde et standardforbrug på kun 4,2-4,8 liter pr. 100 km. Nissan Juke dCi-varianterne var dog støjende og rige på vibrationer, og derfor blev de primært valgt af omkostningsbevidste, hyppige bilister. Typiske problemer var begrænset til lejlighedsvise skader på turboladeren efter et meget højt kilometertal og problemer med partikelfilteret ved overvejende korte ture.
Nissan Juke motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
1,6 sugemotor | 117 HK | 6,9-7,8 l/100 km | Træg, højt forbrug | Gennemsnit |
1,6 DIG-T | 190-200 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Turbolader, forkoksning af ventiler | God |
1,5 dCi | 110 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Højlydt, partikelfilter | God |

Nissan Juke Generation II (2019-i dag)
Den anden generation af Nissan Juke markerede en helt ny begyndelse med en moderne platform og tidssvarende drivsystemer, hvorved pålideligheden blev øget betydeligt, og kilometertal på 300.000 til 400.000 kilometer synes realistiske. Større reparationer kan først forventes efter 200.000 kilometer, hvorved de nye CVT-gearkasser er blevet betydeligt mere robuste. Det absolutte højdepunkt er 1.0 DIG-T med 114 hk, som er overraskende raffineret på trods af sin lille slagvolumen og anses for at være den mest pålidelige motor i denne generation. Med hensyn til teknologi har Nissan fokuseret på downsizing og elektrificering, hvilket endelig har givet Juke konkurrencedygtige drivsystemer. I en markedssammenligning har den nye generation placeret sig betydeligt højere i kvalitet og kan nu holde trit med europæiske konkurrenter.
Nissan Juke benzinmotorer: Generation II (2019-i dag)
Det moderne motorprogram i Nissan Juke er udelukkende baseret på trecylindrede turbomotorer fra DIG-T-familien. Indgangsmotoren er en 1.0 DIG-T (HR10DDT) med 84 kW (114 hk), som kører overraskende jævnt på trods af, at den kun har tre cylindre og viser sig at være ekstremt økonomisk. Denne Nissan Juke-motor betragtes som et teknisk mesterværk med cylinderdeaktivering og variabelt kompressionsforhold, har indtil videre ikke vist nogen større produktionsproblemer og er ved at udvikle sig til den bedste motor i hele Jukes historie. Mere kraftfuld er 1,3 DIG-T (HR13DDT) med 117 kW (160 hk), som er udviklet i samarbejde med Mercedes og også er meget pålidelig, men har et lidt højere brændstofforbrug.
Nissan Juke hybridmotorer: Generation II (2019-i dag)
Fra 2022 blev Nissan Juke Hybrid (e-Power) med 103 kW (140 hk) systemeffekt introduceret. Dette innovative system fungerer som en elbil, hvor en 1,6-liters sugemotor udelukkende fungerer som generator for elmotoren. Nissan Juke e-Power giver en helt ny køreoplevelse med øjeblikkeligt drejningsmoment og meget lavt brændstofforbrug, men er teknisk kompleks og endnu ikke tilstrækkeligt testet til en langsigtet evaluering.
Nissan Juke motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.0 DIG-T | 114 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Ingen serieproblemer indtil videre | Meget god |
1.3 DIG-T | 160 HK | 5,9-6,4 l/100 km | Mercedes-teknologi, pålidelig | Meget god |
e-Power Hybrid | 140 HK | 4,1-4,9 l/100 km | Kompleks, lidt erfaring | God |

Konklusion: De bedste Nissan Juke-motorer i alle generationer
Udviklingen af Nissan Juke-motorerne viser et imponerende spring i kvalitet mellem generationerne. Mens den første generation stadig baserede sig på gennemprøvet, men forældet teknologi, tilbyder den anden generation moderne, effektive og pålidelige drivsystemer. Især de nye trecylindrede turbomotorer imponerer med deres kombination af ydelse, effektivitet og raffinement.
- Bedste Nissan Juke benzinmotor:
Nissan Juke 1.0 DIG-T (114 hk, generation II) kombinerer topmoderne teknologi med fremragende effektivitet og upåklagelig pålidelighed til dato.
- Bedste Nissan Juke-dieselmotor:
Nissan Juke 1.5 dCi (110 hk, generation I) var den eneste tilgængelige diesel og tilbød solid pålidelighed med lavt brændstofforbrug.
- Bedste Nissan Juke hybridmotor:
Nissan Juke e-Power (140 hk, generation II) tilbyder med sit innovative seriehybridkoncept en unik køreoplevelse og høj effektivitet.
Når det gælder vedligeholdelse og reservedele til alle Nissan Juke-generationer, tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af originale kvalitetsreservedele med hurtig levering.