Indholdsfortegnelse
Mercedes W213-motorer
Siden markedslanceringen i 2016 har Mercedes E-Klasse W213 etableret sig som det teknologiske flagskib i mellemklassen og tilbyder et usædvanligt varieret udvalg af motorer, fra økonomiske firecylindrede dieselmotorer til kraftfulde V8 AMG-motorer. I løbet af produktionsperioden frem til 2023 gennemgik modelserien en løbende teknisk udvikling, der konstant forbedrede både effektivitet og ydeevne.

Mercedes W213-motorer (2016-2023)
Den eneste generation af Mercedes W213 repræsenterer toppen af tysk ingeniørkunst i premiumsegmentet og er kendetegnet ved usædvanligt holdbare motorer. Med den rette vedligeholdelse når de fleste Mercedes W213-motorer nemt op på 400.000 til 500.000 kilometer, og de gennemtestede sekscylindrede dieselmotorer anses for at være næsten uforgængelige. Større reparationer er typisk først påkrævet efter 200.000 til 300.000 kilometer, som regel begrænset til sliddele som turboladere eller indsprøjtningsdyser. Den absolutte topmotor i denne generation var M256 3,0-liters sekscylindret rækkemotor med mild hybridteknologi, som perfekt kombinerede kraft, jævn kørsel og effektivitet. Teknisk set revolutionerede Mercedes integrationen af 48-volts elektriske systemer og mildhybridsystemer med W213, samtidig med at de klassiske sugemotorer forsvandt for altid. Sammenlignet med konkurrencen fra BMW 5-serie og Audi A6 tilbød W213 det bredeste udvalg af motorer og den højeste byggekvalitet i sin klasse.
Mercedes W213 benzinmotorer (2016-2023)
Mercedes W213-benzinmotorprogrammet bestod oprindeligt af M274 2,0-liters firecylindret turbo i forskellige ydelsesniveauer fra 184 hk (E 200) til 245 hk (E 300), suppleret med M276 3,0-liters V6 biturbo med 333 hk (E 400). Fra 2018 revolutionerede M256 3,0-liters sekscylindret rækkemotor med mildhybridsystem (EQBoost) modelserien og erstattede V6'eren - den fås med 367 hk (E 450) og 435 hk (E 53 AMG). AMG-varianterne fik M177/M178 4,0-liters V8 biturbo med ydelser fra 571 hk (E 63) til 630 hk (E 63 S). Den mest problematiske Mercedes W213-benzinmotor var den tidlige M274 2,0-liters motor (2016-2018), som lejlighedsvis viste problemer med timingkæden og øget olieforbrug, mens M256 viste sig at være usædvanligt pålidelig og økonomisk.
Mercedes W213-dieselmotorer (2016-2023)
Mercedes W213-dieselmotorerne blev domineret af OM654 2,0-liters firecylindret motor i forskellige versioner fra 150 hk (E 220 d) til 265 hk (E 300 d). Derudover var der den legendariske OM656 3,0-liters sekscylindrede rækkediesel med 286 hk (E 350 d) og 340 hk (E 400 d), som anses for at være en af de bedste dieselmotorer nogensinde. Alle Mercedes W213-dieselmotorer var udstyret med moderne fjerdegenerations common-rail-indsprøjtning, SCR-katalysatorer og vedligeholdelsesfrie partikelfiltre. OM654 viste sig at være usædvanlig økonomisk og pålidelig - især varianten med 194 hk (E 250 d) gav den bedste balance mellem ydelse og forbrug. Den 3,0-liters sekscylindrede OM656-motor udviklede sig til det absolutte højdepunkt inden for dieselteknologi med uovertruffen smidighed og holdbarhed.
Mercedes W213 hybriddrev (2016-2023)
Fra 2019 udvidede Mercedes W213-programmet til at omfatte plug-in-hybrider: E 300 e kombinerede M274 2,0-liters benzinmotoren med en 122 hk elmotor for at opnå en systemydelse på 320 hk. Den mere kraftfulde E 300 de kombinerede OM654-dieselmotoren med den samme elmotor for at opnå en samlet ydelse på 306 hk. Begge Mercedes W213-hybrider havde en elektrisk rækkevidde på over 50 kilometer og blev betragtet som teknisk modne, men led under deres tunge vægt og komplekse vedligeholdelse.
Mercedes W213 motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
M274 2.0 Turbo | 184-245 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Tidlig timingkæde, olieforbrug | Gennemsnit |
M256 3.0 Mild-Hybrid | 367-435 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Praktisk talt problemfri | Meget god |
M177/M178 V8 AMG | 571-630 HK | 11,2-12,1 l/100 km | Højt forbrug, kompleks | God |
OM654 2.0 diesel | 150-265 HK | 4,2-5,8 l/100 km | Meget pålidelig | Meget god |
OM656 3.0 diesel | 286-340 HK | 5,1-6,2 l/100 km | Praktisk talt uforgængelig | Meget god |
E 300 e Plug-in | 320 HK | 1,6 l/100km + elektricitet | Vægt, vedligeholdelseskompleks | God |
E 300 de Plug-in | 306 HK | 1,1 l/100 km + elektricitet | Vægt, høj købspris | God |

Konklusion: De bedste Mercedes W213-motorer nogensinde
Mercedes W213-motorerne repræsenterer det ypperste inden for moderne drevteknologi og tilbyder enestående kvalitet og holdbarhed i alle kategorier. Særligt imponerende er det faktum, at både benzin- og dieselmotorer fra W213-generationen praktisk talt er fri for alvorlige serieproblemer - en sjældenhed i dagens bilverden. Den konsekvente videreudvikling af gennemprøvede designs kombineret med innovativ mild-hybrid-teknologi gjorde W213 til en af de mest pålidelige premium-sedaner i sin tid.
- Bedste Mercedes W213 benzinmotor:
M256 3,0-liters sekscylindret rækkemotor med mild-hybrid-system (367-435 hk) kombinerer perfekt smidighed, høj ydelse og overraskende effektivitet med stort set problemfri pålidelighed.
- Bedste Mercedes W213-dieselmotor:
OM656 3,0-liters sekscylindret rækkediesel (286-340 hk) anses for at være en af de bedste dieselmotorer nogensinde og tilbyder uovertruffen smidighed med enestående holdbarhed.
- Bedste Mercedes W213-hybridmotor:
E 300 de plug-in-hybrid (306 hk) kombinerer OM654-dieselens pålidelighed med elektrisk effektivitet og tilbyder de laveste driftsomkostninger med høj anvendelighed i hverdagen.
Til vedligeholdelse og reservedele til alle Mercedes W213-motorer tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af originale kvalitetsreservedele med hurtig levering og ekspertrådgivning.