Indholdsfortegnelse
VW Golf 1 Cabrio motorer
VW Golf 1 Cabrio blev introduceret i 1979 som den første cabriolet i Golf-serien og etablerede sig hurtigt som et ikonisk livsstilskøretøj. Den åbne Golf-model tilbød et overskueligt, men meget karakteristisk udvalg af motorer, der spændte fra økonomiske basismotorer til sportslige enheder og afspejlede den teknologiske udvikling i slutningen af 1970'erne og 1980'erne.

VW Golf 1 Cabrio-motorer: Historisk generation (1979-1993)
VW Golf 1 Cabrio-motorerne omfattede i alt fire forskellige generationer af det oprindelige Golf-koncept, hvor Cabriolet blev produceret i betydeligt længere tid end sedanen. Mens Golf 1 Limousine blev erstattet af Golf 2 allerede i 1983, fortsatte den populære Cabriolet med at rulle af produktionslinjen indtil 1993. Med korrekt vedligeholdelse var forventningerne til kilometertal mellem 200.000 og 300.000 kilometer, hvor de større motorer havde en tendens til at være mere holdbare. Større reparationer skulle typisk udføres mellem 150.000 og 200.000 kilometer, hovedsageligt på ventiler, pakninger og tændingssystemet. Den absolutte topmotor i denne æra var 1,8 GTI med 112 hk, som på optimal vis kombinerede køreglæde og pålidelighed. Overgangen fra karburator til indsprøjtningssystem og indførelsen af regulerede katalysatorer fra midten af 1980'erne havde stor teknisk betydning.
VW Golf 1 Cabrio benzinmotorer: Historisk generation (1979-1993)
VW Golf 1 Cabrio benzinmotorprogrammet startede i 1979 med den gennemprøvede 1,1-liters motor (37 kW/50 hk), som kun var tilgængelig indtil 1980. Fra 1981 var indgangsmotoren en 1,3-liters med 40 kW (55 hk), senere også med 44 kW (60 hk). Disse små VW Golf 1 Cabrio-motorer blev anset for at være meget økonomiske og pålidelige, men led af mangel på kraft til den tungere Cabriolet. 1,6-liters motoren blev tilbudt i forskellige versioner: først med 51 kW (70 hk), senere med 55 kW (75 hk) og til sidst med brændstofindsprøjtning og 66 kW (90 hk). Højdepunktet var den legendariske 1,8 GTI-motor med 82 kW (112 hk), som var tilgængelig fra 1982 og gav VW Golf 1 Cabrio ægte sportsvognskvaliteter. Alle tidlige motorer arbejdede med karburatorer; fra 1984 blev K-Jetronic-indsprøjtning introduceret, hvilket muliggjorde betydeligt bedre køreegenskaber og lavere emissioner.
VW Golf 1 Cabrio dieselmotorer: Historisk generation (1979-1993)
VW Golf 1 Cabrio blev også tilbudt med en dieselmotor, først med 1,5 D (37 kW/50 hk) fra 1981 og senere med den mere kraftfulde 1,6 D (40 kW/54 hk) fra 1983. Disse VW Golf 1 Cabrio-dieselmotorer viste sig at være særligt holdbare og økonomiske med forbrugstal på omkring 5,5-6,0 liter pr. 100 kilometer. Turbodieselen 1,6 TD med 51 kW (70 hk) blev introduceret fra 1986 og tilbød betydeligt bedre køreegenskaber. Alle dieselmotorer i VW Golf 1 Cabrio var konstrueret som sugemotorer med indirekte indsprøjtning og blev betragtet som stort set uforgængelige, selv om de var bemærkelsesværdige for deres jævne gang og den typiske sømning af forkammermotorerne.
VW Golf 1 Cabrio motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.1 benzinmotor | 50 HK | 7,5-8,5 l/100 km | For svag til cabriolet | Gennemsnitlig |
1.3 benzinmotor | 55-60 HK | 7,0-8,0 l/100 km | Undermotoriseret, karburatorproblemer | Gennemsnitlig |
1,6 benzinmotor | 70-90 HK | 7,5-9,0 l/100 km | Karburator modtagelig, gode injektorer | God |
1.8 GTI | 112 HK | 8,5-10,0 l/100 km | Ventilspillerum, ellers robust | Meget god |
1,5 D | 50 HK | 5,5-6,0 l/100 km | Høj, langsom, men holdbar | God |
1,6 D/TD | 54-70 HK | 5,5-6,5 l/100 km | Meget robust, turbo af og til | Meget god |

Konklusion: De bedste VW Golf 1 Cabrio-motorer
VW Golf 1 Cabrio-motorerne repræsenterede en overgangsperiode i bilhistorien, hvor karburatorteknologi og tidlige brændstofindsprøjtningssystemer afbalancerede hinanden. Mens de mindre motorer ofte virkede underdrevne, tilbød de større enheder en afbalanceret blanding af køreglæde og dagligdags anvendelighed. Allerede dengang satte dieselmotorerne standarder for holdbarhed og økonomi, som stadig gælder i dag.
- Bedste VW Golf 1 Cabrio benzinmotor:
1,8 GTI med 112 hk kombinerede sportslige præstationer med fremragende pålidelighed for den tid og blev den mest efterspurgte motor i modelserien.
- Bedste VW Golf 1 Cabrio dieselmotor:
1,6 TD med 70 hk tilbød den bedste balance mellem ydelse, forbrug og holdbarhed blandt motorer med kompressionstænding og var ideel til langdistancekørsel.
Til vedligeholdelse og restaurering af klassiske VW Golf 1 Cabrio-motorer tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af reservedele og slidkomponenter til alle motorvarianter med pålidelig tilgængelighed også for disse historiske køretøjer.