Indholdsfortegnelse
Gør din bil vinterklar: Gode råd fra eksperter
En bil og dens systemer kræver ekstra meget opmærksomhed i de kolde vintermåneder. Mange komponenter og systemer bliver udsat for ekstreme forhold og derfor kan de pludseligt gå i stykker. For at forebygge dette, så er det anbefalet, at du forbereder din bil på den kolde sæson.
Hvad skal du tjekke før kulden sætter ind
- Batteriet. Kulden får kemikalierne til at bevæge sig meget langsommere, og derfor bliver dens kapacitet mellem 20 og 50 % mindre. Problemet bliver endnu værre, fordi man ofte brugere flere kontakter om vinteren. Og bare det at starte motoren kræver mere energi. Et gammelt batteri kan muligvis ikke håndtere presset. Derfor skal du tjekke enhedens stand på en servicestation inden vinteren kommer. Den bør lades helt op eller renses. Hvis batterier er helt slidt op skal det skiftes ud.
Et godt råd fra AUTODOC. Det er anbefalet at man bruger AGM batterier med gel elektrolytter. De er mere effektive ved lave temperaturer og mere modstandsdygtige overfor vibrationer. Husk på, at et nyt batteri også kræver genopladning om vinteren, hvilket man kan gøre med en speciel oplader.
- Tændingen og generatoren. Hvis tændingen ikke virker, så kan batteriet aflades hurtigere. Har man en dårlig generator, så vil batteriet konstant være dårligt opladet, hvilket belaster den aktive masse og sulfatpladerne.
Et godt råd fra AUTODOC. Thek regelmæssigt at generatorbæltet sidder stramt og om der er er revner, olie eller slid på det, da det er den hyppigste årsag til mangel på spænding i batteriet.
- Klimakontrollen. Din komfort bag rattet afhænger ofte af temperaturen inde i bilen. Du skal være sikker på at varmeapperatet eller klimakontrollen virker optimalt for at beskytte dig selv mod kulden inde i kabinen. For at gøre dette, så skal du tjekke at rør og ventiler er intakte, og være sikker på at pumpe og kondensatoren virker, samt at udluftningen og grillen foran ikke er blokeret. Det er bedst at have professionelle til at diagnosticere din bil.
Et godt råd fra AUTODOC. Det er anbefalet, at du erstatter kabinefiltret før vinteren. Når den er stoppet vil luftcirkulationen være forringet, hvilket ofte medfører duggede vinduer. Problemet er især aktuelt om vinteren på grund af temperaturforskellen.
- Dørene. Hvis forseglingerne i dørene er slidte, så kan det blive koldt og vådt inde i kabinen. Høj luftfugtighed kan medføre rust. Dørene kan ruste eller fryste fast. Derfor bør du tjekke om gummiet sidder tæt til, om det er slidt eller er hullet. Hvis det er tilfældet kan kulde og skidt udefra komme ind i bilen. Man kan ofte høre en speciel lyd, når man kører på ujævn vej.
Et godt råd fra AUTODOC. Du skal behandle alle dørlister med en speciel silikone fra tid til anden for at beskytte dem mod temperaturændringer, frost og fugt.
- Paneler og undervognen. Temperaturændringer, tjære, sne, skidt og vand har en skadelig indvirkning på bilen og affjedringen. Om foråret vil man kun finde rust i alle små revner og huller. Derfor skal man reparere større defekter ig od tid, især før det bliver koldt. Bilens undervogn skal også behandles med specielle kemikalier. Man bør reparere stenslag. Er der stenslag på lakken bør man købe produkter, sådan man kan polere sin bil. De vil ikke kun få overfladen til at skinne, men også skabe en beskyttende film.
Et godt råd fra AUTODOC. Før du sætter din bil i garagen, så bør forebygge, at temperaturen kan falde til under frysepunktet; i varme omgivelser vil tjæren hurtigere begynde at reagere med bilens lak.
- Vinduesviskere og vaskesystemet. Om vinteren vil bilens vinduer meget hurtigt blive svinet til på grund af sjap og sne. Derfor er det meget vigtigt at ens vinduesviskere virker optimalt. Du bør tjekke at sprinklerne ikke er stoppede til og du skal være sikker på, at gummiet på dine vinduesviskere ikke er hårde og krakelerede. Fyld sprinklervæske på efter behov.
Et godt råd fra AUTODOC: I den kolde sæson kan du vælge at montere vintervinduesviskere. Deres gummi er lavet af specielt vinterstærkt materiale, som ikke mister sin elasticitet når man kommer under frysepunktet. Metalelementer bliver erstattet af gummielementer, som ikke iser fast - eller er beskyttet af et specielt lag. Nogle modeller har et indbygget varmeelement, som forebygger at elementer fryser fast til forruden.
- Glødepærer. Er disse defekte kan du få startproblemer. Nogle gange kan du slet ikke starte bilen.
Et godt råd fra AUTODOC. Hvis en går i stykker, så vil de andre højest sandsynligt også gå i stykker inden for kort tid. Derfor bør du købe disse dele som sæt.
Hvad skal du skifte før de går i stykker
- Dæk. Du må ikke køre på sommerdæk om vinteren. Derfor bør du skifte sommerdæk ud med vinterdæk så snart dagstemperaturen kommer under 7 grader flere dage i træk. Vinterdæk er lavet af en blødere gummiblanding, som er elastisk, selv ved lave temperaturer, og deres spor har flere hakker, sådan de kan holde bilen fast på en glat overflade.
- Olie. I dag har de fleste producenter en helårsolie. Men, hvis du kører i et område med meget ekstremt klima, så bør du skaffe en olie, som har mere smørelse i sig. Eks. så har en helårs 25W-40 en viskositetsgrad, som bruges ned til -5 gader. 20W-40 virker ned til -10 grader. Disse olier bliver tykkere i kulden, hvilket øger slid på motoren i starten, belastningen på gearkassen og brændstofforbruget.
- Diesel. Sommerdiesel bliver tykkere ved -5 grader. Den kan ikke bruges uden at blive varm først. På grund af specielle komponenter kan man gøre diesel flydende ned til -35 C og nogle typer helt ned til -55 C.
9 kemikalier og agenter, som kan hjælpe dig om vinteren
- Isskraber med en børste. Med hjælp fra denne kan du let rengøre dine vinduer for is og sne uden at beskadige ruder og lakken. Du kan ikke komme igennem vinteren uden, hvis din bil er parkeret uden for.
- Anti-dug. Disse indeholder kemiske sammensætninger som skaber en usynlig barriere på glasset, som forhindrer, at duggen kondenserer.
- Flydende nøgle. Dette er en speciel penetrerende agent, som gør det muligt at låse en lås op, som er frosset fast. Den bruges også til at smelte is.
- Skovl. Denne er også uundværlig, hvis du skal fjerne sne foran eller under hjulene, hvis du sidder fast. Det er anbefalet at have to skovle i bagagerummet: en firkantet skovl og en med et rundt hoved. Den sidste er mere praktisk, når man skal fjerne store mængder sne. Den sidste vil være nødvendig, når du fjerner sne eller is under bilen.
- Antiskrid måtter. Disse sættes under hjulene, når man laver hjulspin på en glat vej, som er dækket af sne eller is.
- Sædeovertræk. De vil beskytte interiøret fra skidt og skabe et ekstra lag, som også gør bilen varmere at komme ind i. Vi anbefaler også, at du køber dækovertræk med varmefunktion, sådan du har det mere komfortabelt i bilen, mens du kører.
- Startkabler. De vil hjælpe dig med at starte motoren ved hjælp af et andet køretøj, hvis dit batteri er afladet. Du bør vælge tykke kabler med store alligator klips: hvis der er stor modstand i kredsløbet, så vil alt støm gå til kablet, men bilen vil starte.
- Træksnor. Den hjælper dig med at komme fri, hvis du sidder fast i sneen.
- Isfjerner. Dette kemiske produkt hjælper dig med at fjerne is. Eks. så fjerner den is fra forruden eller døren.
Konklusion. Mange af de defekter man overser om sommeren kommer rigtigt frem om vinteren på grund af de mere ekstreme forhold. For at forebygge, at bilens systemer bryder sammen på det mest ubelejlige tidspunkt og du sidder fast langt fra civilisationen, så er det anbefalet, at du får din bil kigget igennem - og det bedste ville være på en servicestation - før vinteren for alvor bliver kold. Rent faktisk, så skal du ære sikker på, at alle komponenter i din bil virker optimalt og selv hvis de gør, er det en god ide at have ekstra tilbehør med.