Plus
Prøv premium konto
0   Vare(r)
#
0,00 kr.
Din indkøbsvogn er tom

Runflat dæk

Søg dæk efter størrelse
Vælg den rigtige Dækstørrelse
205 / 55 R15
Sæson
Alle
Søg

RunFlat dæk: Egenskaber, typer og fabrikanter

Hverken en erfaren chauffør eller en ny fører er immun overfor punktering. Dette kan være et stort problem da man ikke må køre på et fladt dæk. Hvis du ikke har noget reservehjul eller et specielt sæt til at reparere et fladt dæk med eller hvis du i værste fald har to dæk der punkterer så er du nødt til at ringe efter autohjælp. Situationen hvis et dæk punkterer ved høj fart er endnu værre da du så kan miste kontrollen over bilen. RunFlat dæk hjælper dig med at undgå disse problemer. Her vil vi fortælle dig om hvad det er for dæk og hvad deres fordele samt ulemper er.

Hvad RunFlat er: Konstruktion, historie og markering

RunFlat teknologien har for øje at minimere risikoen for uheld og tillade at føreren kan køre videre til et værksted. Yderligere hvis du kører på sådanne dæk kan du spare pladsen til et reservehjul eller reducere brændstofforbruget.

Udviklingen af sikre dæk der er sikret mod at punktere startede i 1930'erne. Michelin blev pionerer på det felt. I 1934 introducerede firmaet verdens første dæk med en speciel skum indeni som tog trykket i tilfælde af en punktering. Ideen om at lave et dæk der var resistent overfor punktering blev samlet op efterfølgende af Chrysler, Goodyear, Dunlop og andre fabrikanter.

I dag er RunFlat dæk tilbudt af alle førende fabrikanter. Sådanne dæk bliver markeret forskellige. Eksempelvis som herunder:

  • Dunlop – DSST
  • Pirelli, Bridgestone, Firestone – RFT
  • Nokian – RFT og RF
  • Yokohama – RF og ZPS
  • Continental – SSR og CSR
  • Michelin – ZP
  • Goodyear – ROF og EMT
  • BF Goodrich – SSS
  • Kumho – XRP
  • Toyo – TRF.

Typer af RunFlat dæk og deres fordele samt ulemper

  • Selvforseglende. De har et lag af forsegler indvendig som lapper punkteringen. Disse dæk er kun 10-20% dyrere end normale dæk. De kan monteres på biler der ikke har TPMS sensorer. Disse dæk kan repareres efter punkteringen. De kan dog ikke holde dæktrykket i tilfælde af store flænger eller det er punkteret på sidevæggen. Effektiviteten er reduceret i de kolde sæsoner.
  • Med forstærkede vægge. Deres sidevægge består af flere lag af snore og gummi. Det er dem som tager al vægten i tilfælde af punktering. Sådanne dæk er af en høj styrke og holdbare. De koster omkring 1.5-2 gange mere end normale dæk. Disse dæk er monteret på almindelige fælge og tillader dig at køre op til 80 km/t efter punktering selvom det er bedst at holde sig under hvis man har muligheden. Yderligere er disse dæk 20-40% tungere end standarddæk. I de fleste tilfælde kan de ikke repareres.
  • Med en ring som support. En speciel ring af plastik eller metal er monteret til fælgkanten og det holder bilens vægt i tilfælde af tab af tryk. Sådanne dæk tillader at man kan køre op til 320 kilometer. De begrænser ikke bilens hastighed ved en punktering. Disse dæk er ofte monteret på armerede biler såsom officielle statslige køretøjer. Disse dæk kan kun monteres på specielle dækcentre. Brugen reducerer komforten ved kørslen.

Hvem vil opleve RunFlat som et godt valg

Ikke alle vil kunne se fordelene ved disse dæk. Hvis komfort og dynamik er en topprioritet for dig bør du holde dig til standarddæk men hvis du sætter pris på pålidelighed og praktiske dæk, ofte kører off-road eller lange ture så kan disse dæk være en stor hjælp for dig.

Bestsellere

Gå til udvalget med premium dæk