Slidbane dæk





Regummieret dæk: Fordele og ulemper
Dæk af høj kvalitet kan holde en del år. De er dog ret dyre. I dag har bilejere muligheden for at købe regummieret dæk. Her vil vi forklare hvad det er.
Teknologien bag regummieret dæk
I dag har mange førende fabrikanter mestret teknologien bag slidbane dæk. Blandt dem er Michelin og Bridgestone en af de førende inden for dækproduktion.
Teknologien består i at bruge en karkasse fra et gammelt dæk og tilføre en ny slidbane af gummi.
Som regel er regummieringen udført i adskillige skridt:
- En skadet slidbane bliver skåret af en gammel karkasse;
- Den rensede overflade bliver slebet for at gøre den glat;
- Skadede områder bliver fyldt op ved hjælp af en gummi ekstruder;
- En ny slidbane bliver lavet og vulkaniseret på den gamle karkasse.
Dog kan processen variere alt efter hvilken metode der bliver brugt.
Ikke alle dæk kan renoveres. På nogle af dem er renovering uhensigtsmæssigt. Tilstanden på karkassen bliver vurderet af fabrikanten. Hvad angår slidbanen må der ikke have været mere end 5 punkteringer på op til 5 mm i diameter hvor distancen mellem dem ikke er mindre end 1 cm.
Hvordan kan man kende regummieret dæk fra nye dæk?
Pålidelige fabrikanter laver altid en bestemt markering såsom ”Regummerad” eller ”Retread” på deres regummieret dæk. Alle dækkene går igennem en test af flere forskellige stadier, har den korrekte dokumentation og er dækket af en garanti.
Men hvis eksempelvis en uærlig fabrikant eller sælger prøver at dække for at dækket er renoveret så de kan sælge det for en højere pris er der måske ikke skrevet noget på væggen. Du kan ofte opdage det ved følgende tegn:
- Et lag af sod, små gummipartikler og overlap på bestemte områder kan ses på indersiden af dækket.
- Karakterer og skrivelser i markeringerne er flækkede.
Fordele og ulemper ved renoverede dæk
Den største fordel ved regummieret dæk er prisen. Som regel er de 30-50% billigere end nye dæk. Dette gør det muligt at spare mange penge, specielt for ejere af firmabiler, taxaer og andre der kører lange ture. Det miljømæssige aspekt er også en stor fordel: genbrug af dæk hjælper til at spare petroleum hvilket der er nødvendigt for at skabe nye komponenter. Ydermere er der en stor reducering af carbondioxid.
Disse slags dæk har også ulemper. De har en højere vægt sammenlignet med nye dele hvilket der kan have en effekt på bilens dynamikker og give et højere brændstofforbrug. Hvis donor dækket var alt for ødelagt kan levetiden på det regummieret dæk være kort.
Bestsellere
